Την έλλειψη επαρκούς αριθμού ασφαλών χώρων στάθμευσης των φορτηγών, για τους επαγγελματίες οδηγούς που μετακινούνται καθημερινά στο ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο, φέρνει στην Κομισιόν η Έλενα Κουντουρά με ερώτησή της και ζητά την επιτάχυνση των ευρωπαϊκών πρωτοβουλιών, ώστε να εξασφαλιστούν περισσότερες υποδομές που να καλύπτουν πραγματικά τις σημερινές ανάγκες.
Η Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού TRAN, και κατά την προηγούμενη κοινοβουλευτική θητεία εισηγήτρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την οδική ασφάλεια, έχει συστηματικά αναδείξει τα ζητήματα της ασφάλειας των μεταφορών και τις συνθήκες εργασίας των επαγγελματιών οδηγών.
Η μέχρι σήμερα ανάπτυξη αυτών των ειδικών Ασφαλών και Προστατευόμενων Χώρων Στάθμευσης Φορτηγών Οχημάτων, γνωστών και ως SSTPA, δεν επαρκεί.
Χρειάζονται περισσότεροι χώροι στάθμευσης για να καλυφθούν οι καθημερινές ανάγκες μετακίνησης των οδηγών χιλιάδων βαρέων οχημάτων που εξυπηρετούν σήμερα το 75% των εμπορευματικών μεταφορών στους ευρωπαϊκούς αυτοκινητοδρόμους. Συγχρόνως, οι χώροι αυτοί, επιτρέπουν την εγκατάσταση νέων τεχνολογικά υποδομών, όπως οι ηλεκτρικοί φορτιστές και η παροχή εναλλακτικών καυσίμων, που είναι απαραίτητες για την απανθρακοποίηση του κλάδου και την προστασία του περιβάλλοντος.
Η ασφάλεια και η κούραση αποτελούν βασικά κριτήρια στην επιλογή του επαγγέλματος οδηγού, τη στιγμή που η Ευρώπη αντιμετωπίζει τεράστιο έλλειμμα οδηγών στις εμπορευματικές μεταφορές, ενώ συγχρόνως παραμένει η ανάγκη βελτίωσης της οδικής ασφάλειας.
Δεδομένου ότι αυτοί οι ειδικοί χώροι στάθμευσης έχουν προβλεφθεί, ώστε οι επαγγελματίες οδηγοί να μπορούν με ασφάλεια να σταθμεύουν για να ξεκουραστούν, η Έλενα Κουντουρά ζητά ουσιαστικά από την Κομισιόν την περαιτέρω αύξηση της χρηματοδότησης για την ταχύτερη κατασκευή των κρίσιμων αυτών έργων. Συγχρόνως ζητά την ανάπτυξη μιας ευρωπαϊκής στρατηγικής για τη δημιουργία ενός εκτεταμένου και συνεκτικού δικτύου χώρων στάθμευσης, που θα καλύπτει το σύνολο του οδικού δικτύου της ΕΕ, ώστε να εξασφαλιστεί η επίσπευση του ευρωπαϊκού στόχου για ένα SSTPA ανά 150χμ.
Ακολουθεί η πλήρης ερώτηση της Έλενας Κουντουρά:
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης
προς την Επιτροπή
Άρθρο 144 του Κανονισμού
Έλενα Κουντουρά (The Left)
Θέμα: Ανάγκη για επιτάχυνση της ανάπτυξης Ασφαλών και Προστατευόμενων Χώρων
Στάθμευσης Φορτηγών Οχημάτων στο οδικό δίκτυο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Οι οδικές μεταφορές συνιστούν κινητήρια δύναμη της ευρωπαϊκής οικονομίας, δεδομένου ότι τα φορτηγά οχήματα μεταφέρουν σήμερα περίπου το 75% του συνόλου των εμπορευματικών μεταφορών δια ξηράς και κοντά στο 90% της αξίας του συνόλου των εμπορευματικών μεταφορών σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Παρά τις προσπάθειες της ΕΕ για την περαιτέρω ανάπτυξη Ασφαλών και Προστατευόμενων Χώρων Στάθμευσης Φορτηγών Οχημάτων (SSTPAs) (1), παραμένει σημαντική η έλλειψη τέτοιων υποδομών σε ολόκληρο το ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο, ενώ οι ελάχιστες υπάρχουσες δομές παρέχουν πολύ χαμηλό επίπεδο υπηρεσιών.
Η έλλειψη αυτή δεν υπονομεύει μόνο τις συνθήκες εργασίας των επαγγελματιών οδηγών, οι οποίοι στερούνται ασφαλείς χώρους ανάπαυσης, αλλά και την ίδια την οδική ασφάλεια (2), καθώς το μεγαλύτερο μέρος των ατυχημάτων οφείλεται στον ανθρώπινο παράγοντα (3), μεταξύ άλλων λόγω κούρασης των οδηγών εξαιτίας των κακών συνθηκών εργασίας.
Επιπλέον, η έλλειψη SSTPAs εκθέτει τους εργαζομένους σε πιθανές εγκληματικές ενέργειες κατά της σωματικής τους ακεραιότητας και ενισχύει τον κίνδυνο κλοπής εμπορευμάτων.
Ερωτάται η Επιτροπή:
– Προτίθεται να ενισχύσει περαιτέρω τους ευρωπαϊκούς πόρους για την εντατικοποίηση της κατασκευής SSTPAs, ώστε να βελτιωθούν οι συνθήκες εργασίας των οδηγών και το επάγγελμα να γίνει ελκυστικότερο σε νέους εν δυνάμει εργαζομένους;
– Σκοπεύει να καταρτίσει μια ευρωπαϊκή στρατηγική ή ένα στοχευμένο πλάνο για τη δημιουργία ενός εκτεταμένου και συνεκτικού δικτύου χώρων στάθμευσης, που θα καλύπτει το σύνολο του οδικού δικτύου της ΕΕ και θα επισπεύσει τον στόχο για ένα SSTPA ανά 150 χλμ;
1. Σύμφωνα με το άρθρο 31(4) του νέου Κανονισμού TEN-T, τα Κ-Μ οφείλουν να εξασφαλίσουν, έως το 2040, την ανάπτυξη SSTPAs κατά μήκος των οδών του κεντρικού δικτύου και του εκτεταμένου κεντρικού δικτύου ή σε απόσταση οδήγησης 3 χλμ. από την πλησιέστερη έξοδο οδού του διευρωπαϊκού δικτύου, με μέση μέγιστη απόσταση 150 χλμ. μεταξύ δύο τέτοιων σημείων. https://data.
Οι χώροι αυτοί, επιτρέπουν, μεταξύ άλλων την εγκατάσταση νέων τεχνολογικά υποδομών, όπως οι ηλεκτρικοί φορτιστές και η παροχή εναλλακτικών καυσίμων, που είναι απαραίτητες για την απανθρακοποίηση του κλάδου.
2. Το 60% των επαγγελματιών οδηγών που ερωτήθηκαν στην έρευνα που διεξήγαγε το ETF, δήλωσαν πως οδηγούν σε τακτική βάση κουρασμένοι, εξαιτίας μεταξύ άλλων της έλλειψης ασφαλών χώρων στάθμευσης.Βλ. https://www.
3. Βλ. https://www.iru.org/what-