Συνέντευξη Έλενας Κουντουρά στο ITNnews

634

Συνέντευξη της Ευρωβουλευτή ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Συντονίστριας της πολιτικής της ομάδας στην Επιτροπή Μεταφορών & Τουρισμού TRAN του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Έλενας Κουντουρά για το άνοιγμα του ελληνικού τουρισμού στο ITNnews και στον δημοσιογράφο Γιώργο Καραχρήστο.

 

Κυρία Κουντουρά είναι μεγάλη μας χαρά που σας φιλοξενούμε στο παρθενικό τεύχος της «ΙΤΝ Ελληνικός Τουρισμός». Έχετε ήδη πραγματοποιήσει πολλές παρεμβάσεις στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για το ασφαλές άνοιγμα του τουρισμού σε Ελλάδα και Ευρώπη. Πώς κρίνετε το αποτέλεσμα του Πράσινου Ψηφιακού Πιστοποιητικού που προέκυψε τελικά για τα ταξίδια από τα Ευρωπαϊκά Όργανα;

Βασικό μας αίτημα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο,ήδη με ψήφισμά μας από πέρυσι τον Ιούνιο,ήταν η ανάγκη ενιαίων πρωτοκόλλων και κανόνων στα ταξίδια στην ΕΕ για το ασφαλές  άνοιγμα του τουρισμού.  Η Κομισιόν ανταποκρίθηκε με μεγάλη καθυστέρηση, πριν μερικές μόλις εβδομάδες, με την πρότασή της για το  πράσινο ψηφιακό πιστοποιητικό. Πρόκειται ουσιαστικά για την τεχνική προσέγγιση ώστε να διευκολυνθούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες των  μετακινήσεων για όσο διαρκεί η πανδημίακαι συμπεριλαμβάνει πιστοποιητικά εμβολιασμού, πιστοποιητικά αντισωμάτων και αρνητικά τεστ. Όμως, ενώ προετοιμάζει το διαλειτουργικό αυτό πλαίσιο για τα κράτη-μέλη, η Κομισιόν δεν έχει ακόμη επικαιροποιήσει τις συστάσεις της, ούτε έχει ξεκαθαρίσει ακόμη με  ποια κριτήρια και από  πότε θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί το Ψηφιακό Πράσινο Πιστοποιητικό για την ασφάλεια στα  ταξίδια. Εναποθέτει για μία ακόμη φορά την ευθύνη στα κράτη-μέλη να ανοίξουν τον τουρισμό τους, όπως νομίζουν, με τον κίνδυνο ζημιάς στην υγεία και στον τουρισμό για άλλη μία χρονιά. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πήρε εκ νέου  ξεκάθαρη θέση υπέρ των πρωτοκόλλων για τεστ πριν την αναχώρηση, υπερψηφίζοντας την Έκθεση για την «Ευρωπαϊκή Στρατηγική για το Βιώσιμο Τουρισμό», που εκπόνησε μετά από πρότασή μου η  Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού TRAN. Αφού λάβαμε υπόψη μας την κρισιμότητα της επιδημιολογικής κατάστασης που βιώνουμε και τα επιστημονικά δεδομένα, στην Έκθεση ζητήσαμε από τα κράτη-μέλη να προκρίνουν τα αρνητικά τεστ πριν την αναχώρηση. Ενώ τονίσαμε ότι  το πιστοποιητικό εμβολιασμού δεν μπορεί προς το παρόν να χρησιμοποιηθεί για ταξίδια χωρίς περιορισμούς, διότι το εμβόλιο προστατεύει μόνο τον εμβολιασμένο, και αποδεικνύεται καθημερινά ότι οι εμβολιασμένοι και μπορούν να νοσήσουν ελαφρά και να μεταδώσουν τον ιό. Το πιστοποιητικό εμβολιασμού θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για ταξιδιωτικούς σκοπούς χωρίς περιορισμούς όταν προχωρήσουν οι εμβολιασμοί στο γενικό πληθυσμό σε σημείο που θα έχουμε αποκτήσει το αναγκαίο τείχος ανοσίας.

 

Η ελληνική κυβέρνηση έχει ανακοινώσει το άνοιγμα του ελληνικού τουρισμού στις 14 Μαΐου. Θεωρείται επαρκή τα μέτρα που έχουν ανακοινωθεί; Πού πρέπει να δοθεί η μεγαλύτερη προσοχή κατά τη γνώμη σας;

Η  ελληνική κυβέρνηση, έστω και καθυστερημένα,  κατέστησε από τον περασμένο Νοέμβριο υποχρεωτικό το αρνητικό μοριακό τεστ για όλες τις αφίξεις στη χώρα μας. Αυτό είναι το μέτρο που πρέπει να παραμείνει σε ισχύ για το ασφαλές άνοιγμα του τουρισμού, διότι η  σημερινή επιδημιολογική κατάσταση στην Ευρώπη επιβάλλει την ανάγκη υποχρεωτικού τεστ πριν από κάθε άφιξη στις πύλες εισόδου, και οι  όποιες διμερείς συμφωνίες, στη βάση μόνο του πιστοποιητικού εμβολιασμού, είναι πρόωρες και επισφαλείς. Πρέπει να  αποφευχθούν τα περσινά λάθη και αστοχίες που οδήγησαν σε άναρχο άνοιγμα των συνόρων και να αποτραπεί ο κίνδυνος  να μπούμε σε νέες περιπέτειες όσον αφορά τη δημόσια υγεία, και συνακόλουθα με μεγάλο κόστος για την οικονομία μας. Σε δημόσιες τοποθετήσεις μου εδώ και δύο περίπου μήνες είχα επίσης τονίσει την ανάγκη, πέραν των μοριακών τεστ, να υπάρξει κατά  προτεραιότητα εμβολιασμός των εργαζομένων στον τουρισμό και σε όλους τους κλάδους που έρχονται σε επαφή με τους επισκέπτες, και εναλλακτικά η συμπληρωματικά τη διενέργεια τακτικών τεστ στις δομές φιλοξενίας. Όμως  και σε αυτό το μέτωπο έχουν ήδη καθυστερήσει οι κυβερνητικές ανακοινώσεις,  τη στιγμή που το επίσημο άνοιγμα του ελληνικού τουρισμού έχει προαναγγελθεί  για τις 14 Μαΐου. Oι συνθήκες δεν ευνοούν πειράματα. Μόνο με αρνητικά μοριακά τεστ οριζόντια πριν από κάθε άφιξη,  θα μπορέσει να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος νέας διασποράς του ιού, που αποτελεί προϋπόθεση ώστε ο τουρισμός να ανοίξει με τη μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια, η τουριστική περίοδος να έχει διάρκεια και να ενισχυθεί η εικόνα και η φήμη  της χώρας μας ως ασφαλούς προορισμού για όλο το 2021.

 

Οι επαγγελματίες του τουρισμού είναι αρκετά επιφυλακτικοί προς το παρόν για την ερχόμενη σεζόν, καθώς λόγω των συνεχιζόμενων μέτρων σε πολλές χώρες οι κρατήσεις βρίσκονται στο μηδέν προς το παρόν. Ωστόσο tour operators και το Υπουργείο Τουρισμού εκτιμούν ότι τα πράγματα θα είναι καλύτερα φέτος σε σχέση με πέρυσι τουλάχιστον. Η δική σας εκτίμηση ποια είναι;

Είναι ευχή όλων μας ο τουρισμός να ξεκινήσει με ασφάλεια, να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των ταξιδιωτών,  και η εξέλιξη της τουριστικής κίνησης να κινηθεί ομαλά, αποφέροντας έσοδα στην εθνική μας οικονομία αλλά και στις τοπικές κοινωνίες. Ακριβώς όμως λόγω των δύσκολων επιδημιολογικών συνθηκών που επικρατούν μέχρι σήμερα, η τουριστική αγορά της Ευρώπης βρίσκεται ακόμη σε στάση αναμονής. Κάποια  κράτη έχουν ακόμη ταξιδιωτική απαγόρευση σε ισχύ και κάποια άλλα προτρέπουν τους πολίτες να κάνουν διακοπές μέσα στη χώρα τους. Λόγω αυτών των περιορισμών  και του ρευστού κλίματος, πολλοί tour operators έχουν μεταθέσει τα προγράμματά τους για τα τέλη  Ιουνίου. Για αυτό πιστεύω ότι μεγάλο  ποσοστό των κρατήσεων θα είναι τελευταίας στιγμής. Το 2021 είναι ακόμη μία δύσκολη χρονιά με αστάθμητους παράγοντες στο μέτωπο της υγείας,  και απαιτούνται πολύ προσεκτικά βήματα στη διαχείριση, ώστε τους επόμενους μήνες ο τουρισμός να ανακάμψει και να ανακτήσει σταδιακά τις δυνάμεις του.

 

Καθότι εκπρόσωπος στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα θέλαμε να αδράξουμε την ευκαιρία και να σας ρωτήσουμε για τα εμβόλια. Η ΕΕ φέρεται να ξόδεψε δισεκατομμύρια ευρώ στις φαρμακευτικές για την δημιουργία των εμβολίων, ωστόσο τελικά τις επιθυμητές ποσότητες δεν τις είχε. Τι συνέβη; Υπάρχουν ευθύνες για αυτή την εξέλιξη; Ρωτάμε γιατί οι χαμηλοί ρυθμοί εμβολιασμού επηρεάζουν και το θέμα των ταξιδιών.

Η υγεία είναι υπέρτατο δικαίωμα, και σε αυτήν την πρωτόγνωρη παγκόσμια υγειονομική κρίση, κανείς δεν είναι ασφαλής, εάν δεν είμαστε όλοι ασφαλείς. Η ευρωομάδα μας από την πρώτη στιγμή έχει ασκήσει πιέσεις και έχει  παρέμβει  στους ευρωπαϊκούς θεσμούς για το κρίσιμο ζήτημα των εμβολίων. Είναι μεγάλη επιτυχία η υπερψήφιση τροπολογίας που καταθέσαμε τον προηγούμενο μήνα  στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ζητώντας να αντιμετωπιστεί το εμβόλιο ως δημόσιο αγαθό, και να αρθούν οι περιορισμοί στις πατέντες, ώστε να επιταχυνθεί η παραγωγή των εμβολίων και ο ρυθμός των εμβολιασμών. Δυστυχώς η ΕΕ δεν στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων και εξαιτίας λάθος χειρισμών της από τις αρχές της χρονιάς, οι εμβολιασμοί δεν βρίσκονται σήμερα στο επίπεδο που έπρεπε.  Πρόκειται για ένα εξαιρετικά κρίσιμο ζήτημα για τη δημόσια υγεία, καθώς οι διεργασίες για το άνοιγμα του τουρισμού και των μετακινήσεων συμπίπτουν με το τρίτο κύμα της πανδημίας που βιώνουμε, με καθημερινά αρνητικά ρεκόρ στην επιδημιολογική κατάσταση, ενώ συγκεκριμένες ομάδες πολιτών και οι νεαρότερες  ηλικιακές ομάδες δεν θα έχουν προλάβει να εμβολιαστούν έγκαιρα για την επανεκκίνηση των ταξιδίων. Επιβάλλεται οι  εμβολιασμοί να προχωρήσουν πιο γρήγορα.

 

Έχετε διατελέσει υπουργός Τουρισμού και γνωρίζετε σε βάθος τα θέματα του ελληνικού τουρισμού. Ποιες είναι οι κινήσεις που πιστεύετε πως πρέπει να γίνουν τώρα για την ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος με δεδομένες και τις ανατροπές που επέφερε η πανδημία;

Χάρη στη συγκροτημένη εθνική τουριστική πολιτική που εφαρμόσαμε στη διακυβέρνηση  του ΣΥΡΙΖΑ, ο τουρισμός  αυξήθηκε πάνω από 35% την περίοδο 2015-2019  με συνεχή ρεκόρ αφίξεων και εσόδων, συνεισφέροντας περισσότερο  από το 20% του ΑΕΠ στη χώρα, έχοντας δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας και συμπαρασύροντας στην ανάπτυξη μία σειρά από άλλους παραγωγικούς τομείς. Η θετική αυτή δυναμική ανακόπηκε βίαια το 2020 εξαιτίας της πανδημίας, με πτώση 80% στις αφίξεις και στα έσοδα, αναγκάζοντας πολλές επιχειρήσεις, ειδικά τις μικρομεσαίες, να παραμείνουν κλειστές και χιλιάδες εργαζόμενους να έχουν χάσει μεγάλο μέρος των εισοδημάτων τους ή να έχουν μείνει χωρίς δουλειά. Πέραν λοιπόν από την ασφαλή επανεκκίνηση του τουρισμού για το 2021, επείγει η γενναία στήριξη με επαρκή ρευστότητα των επιχειρήσεων και των επαγγελματιών, ώστε να διαθέτουν τα απαραίτητα κεφάλαια για να ξεκινήσουν να λειτουργούν, να  αποτραπούν λουκέτα και μην χαθούν θέσεις εργασίας. Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Αλέξης Τσίπρας παρουσίασε  έγκαιρα ένα πλήρως κοστολογημένο και απόλυτα εφικτό πρόγραμμα για την ουσιαστική επανεκκίνηση της οικονομίας, που περιλαμβάνει περικοπές οφειλών και μη επιστρεπτέες ενισχύσεις, αυτό ακριβώς που χρειάζεται για να ανακάμψει η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα,  και να υποστηριχθούν οι ελεύθεροι επαγγελματίες και όλοι οι κλάδοι που άμεσα ή έμμεσα στηρίζονται από τον τουρισμό.

 

Συμμετέχετε στην επιτροπή TRAN της ευρωβουλής για τις μεταφορές. Ως εκ τούτου γνωρίζετε καλά και τα θέματα των συγκοινωνιών. Τι μέλει γενέσθαι με τις αεροπορικές που έχουν δεχθεί βαρύ πλήγμα, αλλά έχουν λάβει και γενναία πακέτα διάσωσης; Υπάρχει πρόβλημα στην Ελλάδα;

Η πανδημία παρέλυσε τις μεταφορές και τις μετακινήσεις και καθήλωσε τα αεροσκάφη οδηγώντας πολλές εταιρείες του κλάδου των αερομεταφορών  στα πρόθυρα κατάρρευσης. Σειρά αιτημάτων που έχουν  υποβάλλουν τα κράτη-μέλη για τη διάσωση των αερομεταφορέων τους έχουν λάβει εγκρίσεις από την Κομισιόν, και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει επίσης ζητήσει τη στήριξη του κλάδου συνολικά στην Ευρώπη, για να αποτραπεί ο κίνδυνος  εξαγορών των πιο αδύναμων από τους πιο ισχυρούς και να αποφευχθούν μονοπωλιακές συνθήκες ή φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού. Όπως όμως υπάρχει αντίστοιχη πρόβλεψη για τον αεροπορικό τομέα, έχουμε ζητήσει και  διεκδικήσει να υπάρξει ανάλογη στήριξη για την κάλυψη της ζημιάς που έχουν υποστεί και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής οικονομίας και που αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες δυσκολίες πρόσβασης σε χρηματοδότηση και οξύ πρόβλημα επιβίωσης.

 

Να ρωτήσουμε και πώς βλέπετε το θέμα των υδατοδρομίων. Πολλοί υποστηρίζουν ότι μπορούν να αποφέρουν σημαντικά οφέλη σε τουριστικούς προορισμούς. Ισχύει πιστεύετε;

Τα υδατοδρόμια μπορούν να αυξήσουν την επισκεψιμότητα, να ενισχύσουν το τουριστικό προϊόν των προορισμών, και ταυτόχρονα να συμβάλλουν στην άρση της μεταφορικής απομόνωσης των πιο απομακρυσμένων περιοχών και νησιών, που δεν διαθέτουν αεροδρόμιο ή επαρκή ακτοπλοϊκά δρομολόγια σε περιόδους εκτός τουριστικής αιχμής. Ταυτόχρονα, η υλοποίηση αναπτυξιακών επενδύσεων δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας στις τοπικές κοινωνίες.  Η αναπτυξιακή προοπτική τους  είχε υποστηριχθεί δυναμικά από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, που θέσπισε ένα ολοκληρωμένο νόμο για τα υδατοδρόμια το 2018 στη βάση εθνικού σχεδιασμού, για την επίλυση αγκυλώσεων που προϋπήρχαν στο  προηγούμενο πλαίσιο,  και κυρίως λαμβάνοντας υπόψη τόσο την περιβαλλοντική διάσταση αλλά και  τις ιδιαίτερες ανάγκες των τοπικών κοινωνιών. Ο νόμος άλλαξε εκ νέου από την παρούσα κυβέρνηση και στην πράξη θα διαπιστωθεί εάν πράγματι δημιουργεί τις  συνθήκες για τη δίκαιη και υγιή, χωρίς στρεβλώσεις, ανάπτυξη αυτής της πολλά υποσχόμενης δραστηριότητας για τα επόμενα χρόνια.

 

Να κλείσουμε παραμένοντας στο θέμα των συγκοινωνιών και συγκεκριμένα στην ακτοπλοΐα. Συχνά ακούγεται πως στα ευρωπαϊκά όργανα υπάρχει μια δυστοκία κατανόησης για τις ανάγκες διασύνδεσης των ελληνικών νησιών. Είναι πραγματική αυτή η εικόνα ή χρησιμοποιείται ως επιχείρημα για να «κουκουλωθούν» εγχώριες παραλείψεις;

H πολυνησιωτικότητα της χώρας μας είναι το μεγάλο μας πλεονέκτημα και ταυτόχρονα είναι βασική πρόκληση, που δεν είχε την ανάλογη αντιμετώπιση διαχρονικά στις ευρωπαϊκές και τις εθνικές πολιτικές. Η κυβέρνηση του  ΣΥΡΙΖΑ ανέδειξε τη νησιωτικότητα με ένα συγκροτημένο σχέδιο αντιμετώπισης των προβλημάτων των ελληνικών νησιών, και έδωσε προτεραιότητα  στην ακτοπλοϊκή διασύνδεση τους  και στη στήριξή τους με εμβληματικά προγράμματα, όπως το μεταφορικό ισοδύναμο. Ταυτόχρονα, προωθήσαμε  νέους λιγότερους γνωστούς νησιωτικούς  προορισμούς στις τουριστικές αγορές του εξωτερικού, εφαρμόζοντας την πολιτική μας για την  ισόρροπη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη σε όλη τη χώρα.  Από το σημερινή μου θέση στην Ευρωβουλή με συνεχείς παρεμβάσεις προς την Κομισιόν αναδεικνύω τις ανάγκες των πιο απομονωμένων περιφερειών και της νησιωτικότητας. Μέσα από τις εκθέσεις και γνωμοδοτήσεις που συνδιαμορφώνω για τον κρίσιμο τομέα των μεταφορών, έχω πιέσει να προβλεφθούν στις πολιτικές της ΕΕ ειδικά μέτρα για την απάλειψη του υψηλού μεταφορικού κόστους και κατ’ επέκταση του κόστους διαβίωσης  που επιβαρύνονται τα νησιά, δεδομένου ότι οι περιοχές αυτές χρειάζονται ειδική στήριξη για να καταφέρουν να ανταπεξέλθουν στο νέο τοπίο των πράσινων μεταφορών που διαμορφώνεται στην Ευρώπη. Μία από τις πρόσφατες θέσεις που προώθησα είναι η ανάγκη να ενισχυθούν με χρηματοδότηση οι θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων που έχουν κρίσιμη σημασία για τη συνδεσιμότητα των περιφερειακών και νησιωτικών περιοχών, για να  στραφούν γρήγορα στην άμεση ή έμμεση ηλεκτροκίνηση, αξιοποιώντας ευρωπαϊκή χρηματοδοτική στήριξη  και το διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών ΤΕΝ-Τ.

Πηγή συνέντευξης