Οι κυβερνήσεις οφείλουν να επενδύσουν στην πρόληψη για τις πυρκαγιές

5432

Συνέντευξη Ελενας Κουντουρά στην Αυγή και στον δημοσιογράφο Κώστα Παπαγιάννη.

Οι καταστροφικές πυρκαγιές έπληξαν και φέτος τόσο την Ελλάδα, όσο και την Νότια Ευρώπη συνολικά. Ποιες πρωτοβουλίες πρέπει να πάρει η ΕΕ ώστε να αντιμετωπίσει τις συνέπειες των πυρκαγιών τόσο στο περιβάλλον, όσο και στην τουριστική οικονομία των χωρών αυτών;

Η σκέψη μας είναι στους πολίτες που δοκιμάζονται από τις πυρκαγιές  και φυσικά πρώτη προτεραιότητα είναι η προστασία της ανθρώπινης ζωής. Το κόστος που επωμίζονται οι τοπικές κοινωνίες, οι άνθρωποι που χάνουν τις περιουσίες τους και ολόκληρες περιοχές που έχουν πληγεί, είναι ανυπολόγιστο.Οι κυβερνήσεις οφείλουν να επενδύσουν πρωτίστως στην πρόληψη, τη θωράκιση και την ανθεκτικότητα των προορισμών, διότι μόνο έτσι μπορούν να αποτραπούν μεγάλες φωτιές. Ταυτόχρονα με την πρόληψη, απαιτείται φιλόδοξη δράση την αποκατάσταση των ζημιών στη φύση και στον τουρισμό.Ήδη από τον περσινό Σεπτέμβριο, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με ψήφισμά μας ζητήσαμε ένα ολοκληρωμένο και νομικά δεσμευτικό ευρωπαϊκό πλαίσιο προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή, με έμφαση στις πλέον ευάλωτες περιφέρειες,και για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών. Πρότασή μου,επίσης, που έχει υιοθετηθεί σε σειρά ψηφισμάτων, είναι η δημιουργία ευρωπαϊκού μηχανισμού διαχείρισης κρίσεων στο τουρισμό για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, των ανθρώπων αλλά και των τουριστικών μας περιοχών από ακραία κλιματικά φαινόμενα.

Τί προβλέπει ο κανονισμός για την αποκατάσταση της Φύσης που ψηφίστηκε πρόσφατα στο ευρωκοινοβούλιο; Για ποιο λόγο προκάλεσε τόσο έντονη αντίδραση από την συνασπισμένη Ευρωπαϊκή Δεξιά κι Ακροδεξιά;

Ο εμβληματικός νόμος  για την αποκατάσταση της Φύσης αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και αναγκαίος για να εξασφαλίσουμε το δικαίωμα των πολιτών σε ασφαλές περιβάλλον, καθαρό αέρα και υγιεινή τροφή. Σήμερα, εκτιμάται ότι το 80% των οικοσυστημάτων στην ΕΕ έχει υποβαθμιστεί, με τεράστιο αντίκτυπο στο μέλλον. Επιδιώκεται δεσμευτικός στόχος που θα απαιτεί από τα κράτη μέλη να θεσπίσουν αποτελεσματικά μέτρα αποκατάστασης καλύπτοντας τουλάχιστον το 20% των χερσαίων και θαλάσσιων περιοχών της ΕΕ έως το 2030 και  μέτρα για όλα τα οικοσυστήματα που χρειάζονται αποκατάσταση έως το 2050.

Ο νόμος για την αποκατάσταση της Φύσης πρέπει απαραιτήτως να εξασφαλίζει την κοινωνική δικαιοσύνη. Οι πολιτικές δυνάμεις που καταψήφισαν όμως αυτόν τον εμβληματικό νόμο, είναι ακριβώς οι  ακροδεξιές και οι ακραία νεοφιλελεύθερες δυνάμεις οι οποίες στις πολιτικές τους ευνοούνται οικονομικά συμφέροντα που συχνά  βρίσκονται απέναντι στην προστασία της φύσης και στον άνθρωπο.

Πώς βλέπετε το κίνημα των πολιτών για την ελεύθερη πρόσβαση στις παραλίες στην Ελλάδα; Πώς θα μπορούσαν να παρέμβουν τα ευρωπαϊκά όργανα για να αντιμετωπίζουν το ζήτημα του «υπερτουρισμού» που πλέον πλήττει πολλές ευρωπαϊκές χώρες;  

Στεκόμαστε δίπλα στους πολίτες που διεκδικούν το αυτονόητο δικαίωμα τους να απολαμβάνουν ελεύθερη πρόσβαση στις παραλίες. Η  διασφάλιση του δικαιώματος της απρόσκοπτης πρόσβασης και η αποτροπή φαινομένων επιχειρηματικής υπερεκμετάλλευσης είναι ευθύνη του κράτους.  Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο που προστατεύει την πρόσβαση και απαγορεύει την ιδιωτικοποίηση των παραλιών. Επιπλέον, είναι απαράδεκτο φαινόμενο οι οικογένειες και πολίτες με χαμηλά εισοδήματα να επωμίζονται ένα υπέρογκο κόστος από τις ανεξέλεγκτες τιμές εισόδου και χρεώσεων σε παραλίες. Για τα ζητήματα του υπερτουρισμού, έχω προσωπικά παρέμβει ως εισηγήτρια της LEFT στην Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού TRAN. Η έκθεση-ψήφισμα που καταρτίστηκε από την Επιτροπή ΤRAN, μετά από πρωτοβουλία μου και υπερψηφίστηκε το 2021 από την Ολομέλεια για την κατάρτιση της πρώτης στρατηγικής για το βιώσιμο τουρισμό στην ΕΕ, ζητά φιλόδοξες λύσεις για την αντιμετώπιση τουυπερτουρισμού. Μία  από τις προτάσεις μου στο ψήφισμα που υπερψηφίστηκε με συντριπτική πλειοψηφία είναι τα κράτη-μέλη να καταρτίσουν εθνικά και περιφερειακά σχέδια για το βιώσιμο τουρισμό, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, ακριβώς για να αντιμετωπίσουν τις επείγουσες ανάγκες στα κρίσιμα ζητήματα της τουριστικής ανάπτυξης.

Με δική σας συμβολή το ευρωκοινοβούλιο ενέκρινε πρόσφατα την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων στο οδικό δίκτυο και στα λιμάνια κι αεροδρόμια της Ευρώπης. Ποιοι είναι οι στόχοι που έχει θέσει η ΕΕ για την εφαρμογή του μέτρου αυτού και πώς θα εξειδικευτεί στην Ελλάδα; Σε ποιο σημείο βρισκόμαστε αυτήν την στιγμή;

Με το νέο κανονισμό επιδιώκουμε  να εξασφαλιστεί η επάρκεια και εύκολη πρόσβαση σε  υποδομές εναλλακτικών καυσίμων, ειδικά σε σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε όλη την ΕΕ, που σήμερα υπολείπονται σημαντικά σε αρκετές χώρες, ανάμεσά τους και την Ελλάδα. Με το ψήφισμά μας, βελτιώσαμε σημαντικά την αρχική πρόταση της Κομισιόν, ώστε όχι μόνο να υπάρχουν σταθμοί φόρτισης τουλάχιστον ανά 60 χλμ. στο ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο, αλλά και επαρκείς σταθμοί μέσα στις πόλεις όπου σταθμεύουν συνήθως τα οχήματα. Διασφαλίσαμε το  δικαίωμα των χρηστών να πληρώνουν με κάρτες ή ανέπαφες συσκευές, ανεξάρτητα αν είναι συνδρομητές σε εταιρία φόρτισης, και δημιουργήσαμε τα εργαλεία ώστε τα κράτη-μέλη να εξασφαλίσουν την απαραίτητη διαφάνεια στις τιμές και την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών.Οι πολίτες αλλά και οι επαγγελματίες στις μεταφορές, πρέπει να συνεχίσουν να κινούνται με προσιτό κόστος. Είναι πλέον ευθύνη των κρατών να εφαρμόσουν τον κανονισμό και να εξασφαλίσουν ότι η μετάβαση θα είναι δίκαιη για όλους.