Απάντηση – καταπέλτης της Κομισιόν σε ερώτηση της Έλενα Κουντουρά, αναφέρει ότι η Ελλάδα παραβιάζει την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την εναέρια κυκλοφορία.

482

H Eυρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Έλενα Κουντουρά ετοιμάζει νέες παρεμβάσεις στην Κομισιόν, μετά από την απάντηση- καταπέλτη που έλαβε σχετικά με τις παραβιάσεις της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή νομοθεσία σε νευραλγικά ζητήματα της εναέριας κυκλοφορίας.

Η Ευρωβουλευτής είχε εγείρει το ζήτημα αυτό σε ερώτηση που είχε καταθέσει στην Κομισιόν τον Απρίλιο 2024  μετά τη δημοσιοποίηση των επισημάνσεων της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας προς την κυβέρνηση και τις αρμόδιες αρχές για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο νευραλγικός τομέας της εναέριας κυκλοφορίας και στην επιτέλεση του έργου τους, ιδιαίτερα στην άμεση ανάγκη αναβάθμισης της λειτουργίας των διαθέσιμων συστημάτων, του απαρχαιωμένου τεχνολογικά εξοπλισμού, των συστημάτων επικοινωνίας και των παρωχημένων συστημάτων ραντάρ.

Η Κομισιόν σε πρόσφατη απάντησή της ενημέρωσε για τις ενέργειές της και τα επόμενα βήματα σε τρία σημαντικά ζητήματα, όπου οι ελληνικές αρχές έχουν καθυστερήσει στην εφαρμογή ή παραβιάζουν ήδη τους ενωσιακούς κανόνες εναέριας κυκλοφορίας.

Συγκεκριμένα, ως  προς την μη συμμόρφωση για τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων επιτήρησης (ραντάρ με δυνατότητα ModeS), η Κομισιόν ενημέρωσε, ότι ήδη ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός της ΕΕ για την Ασφάλεια της Αεροπορίας EASA, είχε προχωρήσει σε συστάσεις προς την ελληνική  Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας ΥΠΑ, και οι υπηρεσίες της Κομισιόν επί του παρόντος αξιολογούν,σε περίπτωση μη-συμμόρφωσης, πιθανά επόμενα βήματα, με σκοπό την κίνηση της διαδικασίας επί παραβάσει κατά της Ελλάδος.

Ως προς το ζήτημα της συμμόρφωσης με τους κανόνες για τη ζεύξη δεδομένων, η Κομισιόν απάντησε ότι στις 18 Απριλίου 2024, το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης καταδίκασε την Ελλάδα, επειδή παραβιάζει το σχετικό ευρωπαϊκό Κανονισμό. Ζητήθηκε από τις ελληνικές αρχές να ενημερώσουν την Κομισιόν εντός δύο μηνών σχετικά με τα μέτρα που έλαβαν, ώστε να συμμορφωθούν με την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου.

Τα συστήματα ζεύξης δεδομένων χρησιμοποιούνται για την αποστολή πληροφοριών μεταξύ αεροσκαφών και ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας και είναι συμπληρωματικά προς τις φωνητικές επικοινωνίες που χρησιμοποιούνται παραδοσιακά μεταξύ του θαλάμου διακυβέρνησης και των κέντρων ελέγχου εναέριας και παρουσιάζουν σημαντική συμφόρηση. Η ανάπτυξη αυτής της διαλειτουργικής τεχνολογίας είναι εξαιρετικά σημαντική προκειμένου να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα των επικοινωνιών μεταξύ χειριστών και ελεγκτών και, ως εκ τούτου, να αυξηθεί η ικανότητα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας και η ασφάλεια.

Όσον αφορά τη συμμόρφωση με τον ευρωπαϊκό εκτελεστικό κανονισμό που προβλέπει τη δημοσίευση των διαδικασιών λειτουργίας για την πλοήγηση βάσει επιδόσεων στους ελληνικούς αερολιμένες (γνωστών και ως PBN), η Επιτροπή απέστειλε στις 24 Απριλίου προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα. Η Ελλάδα όπως ανέφερε η Κομισιόν δεν είχε λάβει τα αναγκαία μέτρα για να διασφαλίσει τη δημοσίευση διαδικασιών λειτουργίας για την πλοήγηση βάσει επιδόσεων στους ελληνικούς αερολιμένες, όπως απαιτείται στον σχετικό εκτελεστικό Κανονισμό, και είχε προθεσμία δύο μηνών για να ανταποκριθεί και να άρει τις ελλείψεις που διαπιστώθηκαν.

Σημειώνεται ότι τα PBN συστήματα μπορούν να αποφέρουν οφέλη στην άποψη της ασφάλειας, τη χωρητικότητα και την αποδοτικότητα στην παροχή υπηρεσιών διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας χάρη στη βελτιστοποίηση των διαδρομών υπηρεσίας εναέριας κυκλοφορίας και στις διαδικασίες ενόργανης προσέγγισης.

Η συνεχής ανάπτυξη των αερομεταφορών εγείρει αυξημένες απαιτήσεις όσον αφορά τη χρήση του διαθέσιμου εναέριου χώρου, γεγονός που επιτείνει την ανάγκη της όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικής και αποδοτικής χρήσης του. Επιπλέον, τα εν λόγω συστήματα συμβάλλουν καταλυτικά στη προσέγγιση των αεροπλάνων στους ελληνικούς αερολιμένες, ώστε να αποφεύγονται περιστατικά παράλυσης της εναέριας κυκλοφορίας σαν αυτά που έχουν επανειλημμένα σημειωθεί στην Ελλάδα σε περιπτώσεις βλάβης των ραδιοβοηθημάτων που παρέχουν διαδικασίες προσέγγισης.

Παρατίθενται η σχετική ερώτηση της Ευρωβουλευτή Έλενας Κουντουρά τον Απρίλιο του 2024 και η απάντηση της Κομισιόν τον Ιούλιο 2024:

Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Επιτροπή

Άρθρο 138 του Κανονισμού

Έλενα Κουντουρά (The Left)

Θέμα: Καταγγελίες της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας για ζητήματα ασφάλειας και μη συμμόρφωσης της Ελλάδας με τους ενωσιακούς κανόνες εναέριας κυκλοφορίας.

Παρά τις συνεχείς και διαχρονικές επισημάνσεις της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο νευραλγικός τομέας της εναέριας κυκλοφορίας, η ελληνική κυβέρνηση δε φαίνεται να λαμβάνει μέτρα για την επίλυσή τους. Ο απαρχαιωμένος τεχνολογικά εξοπλισμός χωρίς τον απαιτούμενο βαθμό διαθεσιμότητας, η παλαιότητα των συστημάτων επικοινωνίας, τα παρωχημένα συστήματα ραντάρ για τα οποία δεν υφίστανται διαθέσιμα ανταλλακτικά, οι καταγγελίες για περιστατικά ολικής απώλειας απεικόνισης, το «τέλμα» στις προμήθειες, η παλαιότητα των πύργων ελέγχου και η υποστελέχωση διαμορφώνουν το δυσχερές πλαίσιο εντός του οποίου οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας καλούνται να επιτελέσουν το νευραλγικό τους έργο (1).

Λαμβάνοντας υπόψη:

-τη σημασία λήψης προληπτικών μέτρων προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφάλεια της εναέριας κυκλοφορίας.

-το γεγονός ότι δεν έχουν δημοσιευτεί διαδικασίες προσέγγισης τύπου PBN (2) για κάθε ενόργανο διάδρομο στην Ελλάδα, σε παραβίαση όσων ορίζει το άρθρο 7(γ) του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ)2018/1048(3).

-το γεγονός ότι έως και σήμερα δεν υπάρχει ούτε ένα Radar με δυνατότητα επιτήρησης ModeS στην Ελλάδα, σε παραβίαση του εκτελεστικού κανονισμού (ΕΕ)1207/2011(4)

-το γεγονός ότι έως και σήμερα δεν παρέχονται υπηρεσίες ζεύξης δεδομένων DLS στην Ελλάδα, σε παραβίαση του Κανονισμού (ΕΚ)αριθ. 29/2009 (5)

Eρωτάται η Επιτροπή:

  1. Είναι ενήμερη για τα αναφερόμενα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο νευραλγικός τομέας της διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας της Ελλάδας;
  2. Τίθενται ζητήματα ασφάλειας ή μη συμμόρφωσης της Ελλάδας με τους ενωσιακούς κανόνες που άπτονται της εναέριας κυκλοφορίας;

Παραπομπές ερώτησης:

1) Βλ ΔΤ. ΕΕΕΚΕ https://www.ertnews.gr/wp-content/uploads/2024/02/%CE%94%CE%B5%CE%BB%CF%84%CE%AF%CE%BF-%CE%A4%CF%8D%CF%80%CE%BF%CF%85-EEEKE.pdf

(2) Πλοήγηση βάσει επιδόσεων.

(3) Το άρθρο 7(γ) ορίζει ότι «για όλα τα πέρατα ενόργανων διαδρόμων, η AUR.PBN.2005(4) του παραρτήματος εφαρμόζεται από τις 25-01-2024 για μία καθορισμένη διαδρομή SID ή STAR και από τις 6-06-2030 για όλες τις καθορισμένες διαδρομές SID ή STAR».

(4) Σύμφωνα με το αρ.15 του Ε.Κ 1207/2011, από 13/12/2013 πρέπει όλοι οι πάροχοι υπηρεσιών αεροναυτιλίας στην Ευρώπη να έχουν εφαρμόσει τις απαιτήσεις που προβλέπει ο εν λόγω κανονισμός για τα συστήματα επιτήρησης (Radar) και συγκεκριμένα την δυνατότητα Mode S.

(5) Σύμφωνα με την παρ.1 του αρ.3 του Ε.Κ 29/2009: «Οι πάροχοι ATS εξασφαλίζουν ότι οι μονάδες ATS που παρέχουν υπηρεσίες εναέριας κυκλοφορίας μέσα στον αναφερόμενο στο αρ.1 παρ3 εναέριο χώρο έχουν την ικανότητα να παρέχουν και να εκμεταλλεύονται τις υπηρεσίες ζεύξης δεδομένων που καθορίζονται στο παράρτημα ΙΙ»

 

E-001051/2024

Απάντηση της κ. Vălean

εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

(4.7.2024)

Η Επιτροπή ενημερώνεται για τα ζητήματα που θίγει ο αξιότιμος κ. βουλευτής και παρακολουθεί τη συμμόρφωση της ελληνικής εθνικής νομοθεσίας με τους σχετικούς κανονισμούς για την αεροπορία με τη βοήθεια του Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ασφάλεια της Αεροπορίας (EASA).

Η Επιτροπή επιθυμεί να επισημάνει τα ακόλουθα:

  1. Στις 24 Απριλίου 2024, η Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα, επειδή δεν έλαβε τα αναγκαία μέτρα για να διασφαλίσει τη δημοσίευση διαδικασιών λειτουργίας για την πλοήγηση βάσει επιδόσεων στους ελληνικούς αερολιμένες, όπως απαιτείται στον σχετικό εκτελεστικό κανονισμό της Επιτροπής(1). Οι ελληνικές αρχές έχουν προθεσμία δύο μηνών για να ανταποκριθούν και να άρουν τις ελλείψεις που διαπιστώθηκαν από την Επιτροπή.
  1. Ο EASA έχει αναθέσει διορθωτικά μέτρα στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας της Ελλάδας όσον αφορά τη μη συμμόρφωση με τις κανονιστικές διατάξεις για τα συστήματα επιτήρησης και οι υπηρεσίες της Επιτροπής αξιολογούν πιθανά επόμενα βήματα με σκοπό την κίνηση διαδικασίας επί παραβάσει.
  1. Στις 18 Απριλίου 2024, το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης(2) αποφάνθηκε ότι η Ελληνική Δημοκρατία δεν έχει εφαρμόσει τον κανονισμό για τη ζεύξη δεδομένων(3). Ζητήθηκε από τις ελληνικές αρχές να ενημερώσουν την Επιτροπή εντός δύο μηνών σχετικά με τα μέτρα που έλαβαν για να συμμορφωθούν με την παρούσα απόφαση.

Παραπομπές ερώτησης:

(1)  Εκτελεστικός κανονισμός (ΕΕ) 2018/1048 της Επιτροπής: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/?uri=CELEX%3A32018R1048

(2) C-599/22: https://curia.europa.eu/juris/liste.jsf?nat=or&mat=or&pcs=Oor&jur=C%2CT%2CF&num=C-599%252F22&for=&jge=&dates=&language=el&pro=&cit=none%252CC%252CCJ%252CR%252C2008E%252C%252C%252C%252C%252C%252C%252C%252C%252C%252Ctrue%252Cfalse%252Cfalse&oqp=&td=%3BALL&avg=&lgrec=en&lg=&page=1&cid=13982251

(3) https://malta.representation.ec.europa.eu/news/single-european-sky-commission-decides-refer-greece-malta-and-slovakia-court-failure-comply-eu-rules-2022-07-15_en?prefLang=el