Η ευρωβουλευτής ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία ως προσκεκλημένη ομιλήτρια συμμετείχε στην εκδήλωση που διοργάνωσε η Περιφέρεια Αττικής με κεντρικό ομιλητή τον οδηγό αγώνων και εκπαιδευτή οδικής συμπεριφοράς, Αναστάσιο Ιαβέρη Μαρκουίζο, για την οδική συμπεριφορά στη γειτονιά και στην πόλη, στο Δημαρχείο Χολαργού την Παρασκευή 15 Απριλίου 2022.
Η πρωτοβουλία έχει στόχο τη διαμόρφωση, από κοινού με τις δημοτικές αρχές, ενός προγράμματος δράσεων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών στις γειτονιές και τις πόλεις της Αττικής με στόχο την οδική ασφάλεια.
«Ο ρόλος της εκπαίδευσης είναι καταλυτικός στον οδικό χάρτη που υιοθέτησε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με στόχο τη μείωση κατά 50% των θανάτων και για πρώτη φορά των τραυματιών έως το 2030», επισήμανε η κα Ε. Κουντουρά και πρόσθεσε, μεταξύ άλλων: «Στην κατεύθυνση αυτή είναι αναγκαίο να μειωθεί το όριο ταχύτητας στα 30 χλμ μέσα στις αστικές περιοχές, ενώ τα κράτη μέλη οφείλουν να διασφαλίζουν κυκλοφοριακή αγωγή και εκπαίδευση που θα ξεκινά από το σχολείο και θα εντάσσεται σε ένα πλαίσιο δια βίου μάθησης».
Η ομιλία της κας Κουντουρά :
Αγαπητέ Περιφερειάρχη, Αγαπητέ Αντιπεριφερειάρχη, Αξιότιμοι Δήμαρχοι, Αγαπητοί προσκεκλημένοι, Φίλες και φίλοι…
Με μεγάλη χαρά ανταποκρίθηκα στην πρόσκλησή σας σε αυτήν την πολύ σημαντική εκδήλωση, με κεντρικό ομιλητή τον εξαιρετικό γνώστη και ειδικό στην οδική συμπεριφορά, Αναστάσιο Ιαβέρη Μαρκουίζο, αλλά και με τη συμμετοχή των εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης, που λόγω του θεσμικού σας ρόλου, και μέσα από τη συνεργασία και τον συντονισμό, μπορούμε όλοι μαζί να κάνουμε τη διαφορά στα ζητήματα της οδικής ασφάλειας σε κάθε γειτονιά και πόλη.
H οδική ασφάλεια είναι υπόθεση όλων μας.Είμαστε όλοι δυνητικά θύματα της ασφάλτου και καθημερινά χάνονται ζωές από τροχαίες συγκρούσεις που θα μπορούσαν να είχαν αποτραπεί.
Παρότι τα ανθρώπινα λάθη δεν θα εκλείψουν ποτέ, μπορούμε ωστόσο να αποτρέψουμε τους θανάτους και σοβαρούς τραυματισμούς στους δρόμους μέσα από την προσέγγιση του Ασφαλούς Συστήματος, που ακολουθούμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Είχα την τιμή ως εισηγήτρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να εκπονήσω την έκθεση-σταθμό για την Πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Οδική Ασφάλεια έως το 2030. Η έκθεσή μου υιοθετήθηκε ως ψήφισμα, από τη συντριπτική πλειοψηφία της Ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και με τα εύσημα του Ευρωπαίου Συντονιστή για την Οδική Ασφάλεια Μάθιου Μπάλντγουιν, ο οποίος μετά από πρόσκλησή μου συμμετείχε στην επίσημη παρουσίασή της στην Ελλάδα τον προηγούμενο μήνα.
Η έκθεση αποτελεί τον Οδικό Χάρτη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για το πώς θα πετύχουμε τον φιλόδοξο, αλλά απόλυτα εφικτό στόχο της μείωσης κατά 50% των θανάτων, και για πρώτη φορά των σοβαρών τραυματισμών, μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας.
Προτείναμε συγκεκριμένες πολιτικές και στοχευμένα μέτρα σε τέσσερις άξονες, για πιο ασφαλή οχήματα, πιο ασφαλή χρήση του οδικού δικτύου, πιο ασφαλείς υποδομές και για ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο πολιτικής για το μέλλον.
Με την ευκαιρία λοιπόν της σημερινής πρωτοβουλίας της Περιφέρειας Αττικής, σας καλώ να διαβάσετε την έκθεση και να την αξιοποιήσετε στο σχεδιασμό σας για το μέλλον.
Εκτός από τη μηδενική ανοχή απέναντι στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών που προτείνουμε, είναι αναγκαίο να μειωθεί το όριο ταχύτητας στα 30 χλμ. μέσα στις αστικές περιοχές. Ευρωπαϊκές πόλεις που έχουν υιοθετήσει αυτό το όριο, έχουν ήδη μετρήσιμα αποτελέσματα που μπορούμε να πετύχουμε και στην Ελλάδα, στις πόλεις μας.
Καταλυτικός ρόλο έχει επίσης η οδική νοοτροπία και η εκπαίδευση. Είναι εξοργιστικό να χάνουμε καθημερινά νέους ανθρώπους, επειδή αντιμετωπίζουν το αυτοκίνητο και την ταχύτητα ως μέσο διασκέδασης και συγκίνησης,ή επειδή πιστεύουν ότι έχοντας καταναλώσει αλκοόλ είναι ικανοί να οδηγήσουν και να γυρίσουν ασφαλείς στο σπίτι. Ή ακόμη, επειδή είτε ως οδηγοί ή ως πεζοί δεν έχουν εξοικειωθεί αρκετά με τα σήματα και τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας.
Zητούμε λοιπόν από τα κράτη-μέλη να διασφαλίσουν κυκλοφοριακή αγωγή και εκπαίδευση υψηλής ποιότητας για την οδική ασφάλεια, που θα συμπεριλαμβάνει την κινητικότητα, και θα ξεκινά από το σχολείο με την προοπτική να εντάσσεται σε ένα πλαίσιο δια βίου μάθησης.
Μία ακόμη σημαντική παράμετρος που αφορά τις πόλεις είναι η ένταξη της οδικής ασφάλειας στο σχεδιασμό για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα. Οι πόλεις πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στις υποδομές μεταφορών και να αναδιανείμουν το δημόσιο χώρο, με βάση τις ειδικές ανάγκες των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου, δηλαδή των πεζών, των δικυκλιστών, όσων οδηγούν πατίνια και σκούτερ, που συνεχώς αυξάνονται. Μόνο έτσι θα έχουμε αποτελεσματική μετάβαση από τα μηχανοκίνητα οχήματα σε πιο βιώσιμους, πιο ασφαλείς και πιο υγιείς τρόπους μετακίνησης.
Με την έκθεσή μας έχουμε ζητήσει επαρκείς χρηματοδοτήσεις για την οδική ασφάλεια μέσα στις πόλεις και την ένταξη της στα σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Όπως επίσης έχουμε προτείνει να δημιουργηθεί ένα σήμα «ασφαλέστερης πόλης»,με βάση κριτήρια ύψιστων προτύπων οδικής ασφάλειας για όλους τους χρήστες και πιο βιώσιμους δημόσιους χώρους.
Μπροστά στις μεγάλες αλλαγές που θα αλλάξουν το τοπίο της βιώσιμης κινητικότητας εντός των πόλεων, είναι αναγκαίο να προσδιοριστούν ξεκάθαρα οι αρμοδιότητες μεταξύ των φορέων για τις υποδομές και τα έργα που αφορούν την οδική ασφάλεια.
Και το πιο σημαντικό,στο ζήτημα της ενημέρωσης, δεν αρκεί μόνο η εκπαίδευση στα σχολεία, αλλά επιβάλλεται να γίνουν τόσο από την Πολιτεία κεντρικά, όσο και σε τοπικό επίπεδο, στις Περιφέρειες και τους Δήμους συστηματικές εκστρατείες ενημέρωσης και στοχευμένα προγράμματα ευαισθητοποίησης, ώστε το μήνυμα για την οδική ασφάλεια να φτάσει σε όλη την κοινωνία, στους πολίτες κάθε ηλικίας.
Εγώ από την πλευρά μου, θέλω να σας διαβεβαιώσω, ότι είμαι στη διάθεσή σας για ενημέρωση και συνεργασία, σε όλα όσα πρέπει να προχωρήσουν στον τομέα της οδικής ασφάλειας, για ασφαλείς δρόμους αλλά και συνολικά για ασφαλείς πόλεις, γειτονιές, υποδομές και μετακινήσεις, με απόλυτη προτεραιότητα την προστασία της ανθρώπινης ζωής!
Σας ευχαριστώ.