Συνέντευξη Ελενας Κουντουρά στο ένθετο-Αφιέρωμα στα 40χρόνια της Ελλάδας στην ΕΕ του Eureope

1265

Ερωτήσεις προς την Ευρωβουλευτή, κα Έλενα Κουντουρά, για το Αφιέρωμα στα 40χρόνια της Ελλάδας στην ΕΕ στο ένθετο Estories του Eureope

  1. Φέτος συμπληρώνονται 40 χρόνια από την ένταξη της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή οικογένεια. Η ένταξη χαρακτηρίστηκε ως ιστορική αναγκαιότητα από τον εμπνευστή της Κωνσταντίνο Καραμανλή και η ένωση της Ευρώπης ως το μεγαλύτερο πολιτικό γεγονός στην ιστορία της ηπείρου. Σε ποιο βαθμό, κατά τη γνώμη σας, η ευρωπαϊκή στροφή της Ελλάδας το 1981 έχει επηρεάσει την πορεία της χώρας μας στον 21ο αιώνα;»

Στην κοινή αυτή πορεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μέσα από  ιστορικές διαπραγματεύσεις, και ζυμώσεις,  έχουν υπάρξει αμέτρητες προκλήσεις, δυσκολίες, συμβιβασμοί, κρίσεις   αλλά και επιτυχίες. Πάνω από όλα, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αποφέρει πρόοδο και πραγματικά οφέλη σε όλες τις χώρες, τους λαούς και τους πολίτες,προάγοντας τις θεμελιώδες αξίες για τις οποίες δημιουργήθηκε: την Ειρήνη, τη Δημοκρατία, τη Δικαιοσύνη, την Αλληλεγγύη.

Η Ελλάδα έχει στηριχθεί για την ανάπτυξή της και έχει ωφεληθεί. Όμως μην ξεχνάμε ότι έχει προσφέρει και  τόσα  πολλά στην Ευρώπη,  με τον παγκοσμίου ακτινοβολίας πολιτισμό  της,  τις οικουμενικές αξίες της που διαμόρφωσαν τη σύγχρονη δυτική σκέψη, τον ανθρωπισμό της, και την ξεχωριστή της ιστορική κληρονομιά, που σφράγισε την πορεία της ευρωπαϊκής ηπείρου. Η Ελλάδα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ευρωπαϊκής ταυτότητας,  έχει ανεκτίμητη συμβολή  στην πρόοδο του ευρωπαϊκού πολιτισμού και αποτελεί κορυφαίο τουριστικό προορισμό.

Για το μέλλον, θεωρώ ότι η Ελλάδα μπορεί να αποκτήσει ακόμη πιο ενεργό ρόλο στους θεσμούς της ΕΕ και στα ευρωπαϊκά κέντρα λήψης αποφάσεων. Αυτό άλλωστε επιδιώκουμε, εγώ προσωπικά αλλά και οι συνάδελφοί μου ευρωβουλευτές, με το έργο μας στην πενταετή μας θητεία σε αυτήν την πολύ κρίσιμη περίοδο για την οικονομική και κοινωνική ανάκαμψη από την πανδημία και έχοντας μπροστά μας κορυφαίες προκλήσεις, όπως η κλιματική κρίση και η βιώσιμη ανάπτυξη. Αγωνίζομαι για το συμφέρον της Ελλάδας, για το δικαίωμά της στην  δίκαιη χωρίς αποκλεισμούς βιώσιμη ανάπτυξη και ευημερία της, αλλά και ώστε η Ευρώπη να εκπληρώσει το ρόλο της, να καταστεί πιο ισχυρή, συνεκτική και αλληλέγγυα,αποφέροντας μεγαλύτερη πρόοδο, ίσες ευκαιρίες και περισσότερα οφέλη για όλους τους πολίτες και τις χώρες.

  1. Πώς αξιολογείτε το ευρωπαϊκό πλαίσιο για το άνοιγμα του τουρισμού, με την ύπαρξη του κοινού πιστοποιητικού το οποίο προτάθηκε από τα Ευρωπαϊκά Όργανα;

Το  Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο βελτίωσε και ψήφισε την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το «Πιστοποιητικό CΟVID-19»,  που αποτελεί την τεχνική προσέγγιση για  διευκολυνθούν γραφειοκρατικά οι διασυνοριακές μετακινήσεις στην ΕΕ.

Στο  Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζητούσαμε από πέρυσι να  υπάρξει ευρωπαϊκός συντονισμός και ενιαία πρωτόκολλα για την ασφαλή επανεκκίνηση του τουρισμού. Η Κομισιόν καθυστέρησε πολύ να ανταποκριθεί στο αίτημά μας,  παρότι το άναρχο άνοιγμα των συνόρων το 2020 κόστισε στη δημόσια υγεία και την οικονομία.

Με το «Πιστοποιητικό COVID-19», οι ταξιδιώτες θα μπορούν να επιδεικνύουν στις πύλες εισόδου ένα κοινά αποδεκτό έγγραφο, σε ψηφιακή ή έντυπη μορφή που να πιστοποιεί ότι

  • είτε έχουν ελεγχθεί με τεστ και είναι αρνητικοί στον ιό,
  • είτε έχουν αναρρώσει και έχουν αντισώματα
  • ή έχουν εμβολιαστεί.

Το  Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζήτησε από την Κομισιόν και τα κράτη-μέλη να προκρίνουν τα διαγνωστικά τεστ, που περιλαμβάνονται στο «Πιστοποιητικό  COVID-19», και τα τεστ αυτά να διενεργούνται δωρεάν, ώστε να αποφευχθούν οι διακρίσεις εις βάρος των πιο αδύναμων οικονομικά πολιτών στις διασυνοριακές τους μετακινήσεις.

Το πιστοποιητικό εμβολιασμού, που είναι επίσης  ένα από τα τρία στοιχεία που περιλαμβάνει το «Πιστοποιητικό COVID-19», θα μπορεί να εφαρμοστεί στα ταξίδια χωρίς περιορισμούς, αλλά και χωρίς εκπτώσεις στην ασφάλεια,  όταν πλέον θα έχουν προχωρήσει οι εμβολιασμοί στον γενικό πληθυσμό και έχει επιτευχθεί το απαιτούμενο τείχος ανοσίας. Διότι  με τα σημερινά επιστημονικά δεδομένα το εμβόλιο προστατεύει μόνο τον εμβολιασμένο. Έχει αποδειχθεί ότι οι εμβολιασμένοι μπορούν να νοσήσουν ελαφρά, να είναι ασυμπτωματικοί και να μεταδώσουν τον ιό.

Από τις αρχές της χρονιάς έχω επανειλημμένα τονίσει την απόλυτη ανάγκη του αρνητικού τεστ πριν την αναχώρηση για κάθε ταξίδι στην ΕΕ, όπως και τη διενέργεια τακτικών τεστ στους χώρους φιλοξενίας, τον ταχύτερο εμβολιασμό του γενικού  πληθυσμού και τον κατά προτεραιότητα εμβολιασμό των εργαζομένων στον τουρισμό  και σε όλα τα επαγγέλματα που έρχονται σε επαφή με τους επισκέπτες. Μόνο έτσι μπορεί ο τουρισμός να ανοίξει με ασφάλεια, να  ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος διασποράς του ιού,  και η τουριστική περίοδος να έχει διάρκεια, με προστασία και με  οφέλη για τους ταξιδιώτες αλλά και τους προορισμούς, τους εργαζόμενους και τις τοπικές κοινωνίες. Και είναι εξαιρετικά σημαντικό, να στηριχθούν με γενναίες οικονομικές ενισχύσεις  οι εργαζόμενοι και οι επιχειρήσεις, ιδιαίτερα οι μικρομεσαίες, για να επιβιώσουν, να αποτραπούν λουκέτα και απολύσεις, και ο κλάδος του τουρισμού να σταθεί όρθιος την επόμενη ημέρα της κρίσης.

3. Είστε εισηγήτρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην έκθεση για την Στρατηγική της ΕΕ στην Οδική Ασφάλεια 2021-2030. Θέλετε να μας πείτε λίγα λόγια για το όραμά σας σχετικά με τη διαμόρφωση κατάλληλου πλαισίου για ασφαλέστερους δρόμους στο μέλλον;

 Έχω την τιμή να είμαι εισηγήτρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σε μία εξαιρετικά σημαντική έκθεση που αφορά στη στρατηγική της ΕΕ για την οδική ασφάλεια έως το 2030. Η έκθεση που κατάρτισα έγινε αποδεκτή με εγκωμιαστικά σχόλια  από τα μέλη όλων των πολιτικών ομάδων του Ευρωκοινοβουλίου αλλά και από τον Ευρωπαίο συντονιστή για την Οδική Ασφάλεια, Μάθιου Μπόλντγουιν ο οποίος μας συνεχάρη για την ολοκληρωμένη και φιλόδοξη αλλά απόλυτα ρεαλιστική  πρόταση που καταθέσαμε. Η πρότασή μου στοχεύει στη μείωση κατά 50% των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών  στην ΕΕ έως το 2030 και περιλαμβάνει δέσμη μέτρων σε 4  στρατηγικούς πυλώνες: ασφαλή οχήματα, ασφαλείς υποδομές, ασφαλή χρήση του οδικού δικτύου και διαμόρφωση ενός πλαισίου κατάλληλου που να ανταποκρίνεται στις μελλοντικές ανάγκες.

Πρότεινα να μειωθεί στα 30 χλμ./ώρα το  ανώτατο όριο ταχύτητας οχημάτων σε αστικές περιοχές, αλλά και τη  μηδενική ανοχή στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών.

Καλώ την Κομισιόν και τις ευρωπαϊκές χώρες, στον αναπτυξιακό τους σχεδιασμό,  να στηρίξουν κατά προτεραιότητα επενδύσεις σε υποδομές, που αποφέρουν το μεγαλύτερο όφελος για την οδική ασφάλεια.

Κατέθεσα επίσης συγκεκριμένες προτάσεις για τη συστηματική αξιολόγηση και βαθμολόγηση της ασφάλειας των ευρωπαϊκών δρόμων, την ενίσχυση της νομοθεσίας  για τις τεχνολογικές προδιαγραφές των οχημάτων, μέτρα για την αντιμετώπιση της κόπωσης των επαγγελματιών οδηγών και τη βελτίωση της ασφάλειας των εργαζομένων στον κλάδο του delivery.

Διεκδικώ ακόμη να δημιουργηθεί ένας ευρωπαϊκός οργανισμός για τις οδικές μεταφορές, όπως αντίστοιχα υπάρχει σήμερα για τις αεροπορικές, τις θαλάσσιες και σιδηροδρομικές μεταφορές.Όπως επίσης, να υλοποιηθεί στοχευμένο πρόγραμμα ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών της ΕΕ και να καθιερωθεί Ευρωπαϊκό Έτος για την Οδική Ασφάλεια.

Θεωρώ ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να αποκτήσει πιο ενεργό και ηγετικό ρόλο ώστε η πολιτική της  για την οδική ασφάλεια να εφαρμοστεί οριζόντια από όλα τα κράτη-μέλη, που παρουσιάζουν σήμερα ακόμη  τεράστιες αποκλίσεις στις επιδόσεις τους, και σηκώνουν ένα πολύ μεγάλο βάρος σε ανθρώπινες απώλειες. Η ζωή είναι το υπέρτατο αγαθό, και οφείλουμε στην ΕΕ συνεργαστούμε ουσιαστικά, έχοντας ως βασική προτεραιότητα την ασφάλεια όλων των πολιτών στους ευρωπαϊκούς δρόμους.

  1. Ως γυναίκα που εργάζεστε σε έναν ανταγωνιστικό και ανδροκρατούμενο χώρο όπως είναι η πολιτική και προωθείτε ενεργά τα ζητήματα της ισότητας των φύλων, έχετε αντιμετωπίσει η ίδια διακρίσεις και δυσκολίες που να απορρέουν από αυτή σας την ιδιότητα; Ποιες πρωτοβουλίες προωθούνται από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την εξάλειψη των φυλετικών διακρίσεων;

Γνωρίζω πολύ καλά τις αλλεπάλληλες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε οι γυναίκες για να αναγνωριστούν οι ικανότητές μας και το έργο μας.

Σε όλη μου την επαγγελματική και πολιτική διαδρομή, αλλά και ως Υπουργός Τουρισμού της Ελλάδας, μία θέση τεράστιας εθνικής ευθύνης, αγωνίστηκα για να εξαλειφθούν οι ανισότητες και οι αποκλεισμοί λόγω φύλου. Από τη σημερινή μου θέση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο,  έχω αναλάβει εισηγήτρια σε κρίσιμους φακέλους στο πλαίσιο της στρατηγικής που καλείται να εφαρμόσει η Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα χρόνια.

Είμαι εισηγήτρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην έκθεση «Ο Αντίκτυπος της Ενδοοικογενειακής Βίας Ενδοοικογενειακής Βίας στις γυναίκες και τα παιδιά και τα δικαιώματα γονικής επιμέλειας». Επιδιώκουμε να κυρωθεί άμεσα  η Σύμβαση τη Κωνσταντινούπολης από όλα τα κράτη-μέλη και την ίδια την ΕΕ ως το πρώτο διεθνώς δεσμευτικό κείμενο για την δίωξη, αντιμετώπιση και πρόληψη της ενδοοικογενειακής και ενδοσυντροφικής βίας.

Είμαι επίσης εισηγήτρια της πολιτικής μου ομάδας στον εξαιρετικά σημαντικό φάκελο για την προσχώρηση της ΕΕ στη Σύμβαση 190 του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας ILO, ώστε να θεσμοθετηθεί ως αυτοτελές ποινικό αδίκημα η σεξουαλική παρενόχληση στο χώρο εργασίας και να ενισχυθούν οι έλεγχοι και οι κυρώσεις.

Έχω ακόμη αναλάβει εισηγήτρια της πολιτικής μου ομάδας στην έκθεση για την προώθηση της ισότητας των φύλων στην εκπαίδευση και τα επαγγέλματα της επιστήμης, των τεχνολογιών, της μηχανικής και των μαθηματικών, γνωστών ως τομείς STEM που θα πρωταγωνιστήσουν τα επόμενα χρόνια, όπου όμως οι γυναίκες σήμερα υποεκπροσωπούνται.

Και φυσικά διεκδικούμε να εξαλειφθεί το απαράδεκτο μισθολογικό χάσμα μεταξύ ανδρών και γυναικών, που έχει αντίκτυπο στους μισθούς και στις συντάξεις.

Να προστατευτούν στο ακέραιο τα δικαιώματα των εργαζομένων στο καθεστώς της τηλεργασίας, όπου πλήττονται ιδιαίτερα οι γυναίκες.

Αλλά και να   εφαρμοστεί άμεσα η οδηγία Women on Boards που προβλέπει ποσόστωση τουλάχιστον 40% των γυναικών στα διοικητικά συμβούλια των εταιρειών.

Αυτές είναι μόνο μερικές από τις στρεβλώσεις που επιχειρούμε να αντιμετωπίσουμε, ώστε αποκτήσουν οι γυναίκες ουσιαστική οικονομική ανεξαρτησία, μεγαλύτερη πρόσβαση στην αγορά εργασίας, καλύτερες θέσεις απασχόλησης και μισθούς, αλλά και συνολικά καλύτερες συνθήκες υγείας και διαβίωσης, δίνοντας στη γυναίκα πραγματικά τη θέση που της αξίζει στην σύγχρονη κοινωνία.

ΠΗΓΗ ΑΡΘΡΟΥ