Ομιλία στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων για το Νομοσχέδιο Τουρισμού Β Ανάγνωση (10/07/2013)

7762

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΟΡΦΩΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ Β’ ΑΝΑΓΝΩΣΗ 10-7-2013

Έχουμε τοποθετηθεί για το σύνολο του νομοσχεδίου, όπως και επί των άρθρων, ακούσαμε και τους φορείς οι οποίοι έχουν έρθει, επειδή σε μια μεγάλη παράλειψη κατά την άποψή μας που δεν ακούστηκε ο ΕΟΤ, όπως επίσης και η ΚΕΔΕ γιατί όπως ζητήθηκε και από άλλους συναδέλφους θίγονται αρκετά τα συμφέροντα γενικά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά ακούσαμε και το Τεχνικό Επιμελητήριο με δικές του αιτιάσεις και επιχειρήματα τα οποία ήταν πραγματικά πολύ διαφωτιστικά.
Το γενικό συμπέρασμα όμως για το νομοσχέδιο παραμένει το ίδιο. Δεν είναι ένα ολοκληρωμένο εθνικό σχέδιο. Η κυρία Υπουργός τοποθετήθηκε και είπε ότι είναι μέρος της στρατηγικής, γιατί και κάποια άλλα πράγματα τα οποία τρέχουν και έτσι δεν έχουν θεσμοθετηθεί. Παρόλα αυτά όμως το συγκεκριμένο νομοσχέδιο περιορίζεται σ’ αυτό που πραγματικά αναφέρει και ο τίτλος του, στην απλούστευση των διαδικασιών για την ενίσχυση της τουριστικής επιχειρηματικότητας και στην αναδιάρθρωση του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού.
Ποια είναι τα βασικά προβλήματα στα οποία αξίζει να δώσουμε έμφαση. Πρώτον, σε ό,τι αφορά στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας το βάρος δίνεται κατά αποκλειστικότητα στις μεγάλες επενδύσεις, στα μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα. Εγώ θα πω ότι οι Ανεξάρτητοι Έλληνες δεν έχουμε τίποτα εναντίον των μεγάλων επενδύσεων και μάλιστα τις θεωρούμε ευπρόσδεκτες εάν όμως και εφόσον υπακούουν στο σωστό πλαίσιο κανόνων και εντάσσονται σε ένα ισορροπημένο σχέδιο τουριστικής ανάπτυξης. Δεν είμαστε ούτε υπέρ όλων αυτών παρεμβάσεων που γίνονται και από τις Αρχαιολογικές Υπηρεσίες και από όλες τις περιβαλλοντικές Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, που πολλές φορές καθυστερούν άδικα με ενστάσεις πολύ μεγάλα σχέδια, όμως από να πηγαίνεις από τη μια άκρη στην άλλη αυτό είναι κάτι το οποίο δεν μας βρίσκει σύμφωνους.
Οι κανόνες που τίθενται είναι ότι δίνονται τα πάντα στους μεγαλοεπενδυτές άνευ όρων και περιορισμών, βλέπουμε να παραχωρούνται δικαιώματα επί δασικών εκτάσεων ή χωρών με ιστορικό και αρχαιολογικό ενδιαφέρον δίχως να τίθεται με σαφείς ασφαλιστικές δικλίδες. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα για τον Ναό της Αρτέμιδος στη Λήμνο που έχει ενσωματωθεί σε μεγάλη ξενοδοχειακή εγκατάσταση καθώς και για την Σάνη Χαλκιδικής όπου το κάστρο εκεί έχει ενσωματωθεί και αυτό σε ξενοδοχειακό συγκρότημα.
Αυτές είναι λοιπόν κυρίες και κύριοι συνάδελφοι οι απλουστεύσεις των διαδικασιών που αναφέρει στον τίτλο του το νομοσχέδιο;
Αναφέρατε κάτι εντελώς αόριστο και απροσδιόριστο για μελέτη και εξέταση της συμβατότητας μιας μεγάλης επένδυσης με το ιστορικό, αρχαιολογικό ή φυσικό περιβάλλον; Δεν δίνετε καν μια ένδειξη για το πώς βλέπετε να εξυπηρετείται η ανάγκη μελέτης και εξέτασης αυτής συμβατότητας. Επίσης, ο κ. Ψύρρας από την πλευρά της Δημοκρατικής Αριστεράς, η οποία ήταν μέχρι πριν από λίγες μέρες κυβερνητικός εταίρος της παρούσας κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας, ζητά ευθέως να αποσυρθεί αυτή η διάταξη. Προσπαθούμε να βρούμε τι σημαίνει ακριβώς «απλούστευση διαδικασιών» και πέφτουμε πάνω σε παραδείγματα όπως εκείνο που καθίσταται επιτρεπτή κατασκευή στα ξενοδοχεία παραπληρωματικών εγκαταστάσεων ακόμα και ύψους 3,5 μέτρων σε απόσταση δέκα μέτρα από εκεί που σκάει το κύμα.
Φυσικά, επαναλαμβάνω, ότι όλα αυτά αφορούν κατά βάση τους μεγάλος επενδυτές και ιδιοκτήτες, διότι εκεί είναι που δίνετε το βάρος του νομοσχεδίου, ενώ από την άλλη πλευρά, ανατρέχοντας σε όλα τα άρθρα είναι ορατή η διάθεση να εξαφανιστεί από την αγορά του ελληνικού τουρισμού που μικροϊδιοκτήτης, η συμμετοχή του οποίου στην φιλοξενία του επισκέπτη Έλληνα και ξένου έχει προσλάβει παραδοσιακά χαρακτηριστικά. Η μικροϊδιοκτήτες χαρακτηρίζονται κίνητρα και ενίσχυση ως προς την αναβάθμιση των υποδομών και των υπηρεσιών που προσφέρουν και είναι βέβαιο ότι η επιλογή που τους προσφέρεται, δηλαδή να εντάσσουν τα καταλύματα τους σε μια αλυσίδα με συγκεκριμένο brand name και προδιαγραφές, οδηγεί ουσιαστικά είτε στην απώλεια του παραδοσιακού τους χαρακτήρα, είτε στην απορρόφησή τους από την «Επιχείρηση Ομπρέλα» ή το πιθανότερο και τα δύο μαζί. Ορθώς η συνάδελφος η κυρία Γκερέκου από την πλευρά του ΠΑ.ΣΟ.Κ., παρατήρησε ότι τα ενοικιαζόμενα δωμάτια έχουν αποτελέσει και αποτελούν «ραχοκοκαλιά» του ελληνικού τουρισμού. Άρα, εφόσον γίνονται όλες αυτές οι αλλαγές, θα πρέπει να γίνονται οι αλλαγές προς όφελος όλων.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι της συμπολίτευσης δυστυχώς, υπάρχει μια λάθος φιλοσοφία στη σκέψη και εικόνα για το τι σημαίνει ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού. Αυτό, φαίνεται εξάλλου, και με τον όχι ιδιαίτερα ωραίο τρόπο με τον οποίο αναφέρονται στο δίπτυχο Ήλιος-Θάλασσα, που μαζί με τον πολιτισμό και την ιστορία ήταν τα θεμέλια του ελληνικού τουρισμού και του τουριστικού θαύματος. Κάτι τέτοιο, λέει και η WWF σε επιστολή που έχει στείλει και έχει κυκλοφορήσει για το νομοσχέδιο, στην οποία μας θυμίζει ότι οι ευρωπαίοι επιλέγουν τουριστικό προορισμό με βάση: Πρώτον, το περιβάλλον 32%, με βάση τον πολιτισμό 25% και τελευταίο έρχεται η διασκέδαση με 16%. Να σας θυμίσω, μεγάλες αγορές όπως είναι η αμερικανική αγορά ή η Ασία δεν ενδιαφέρονται τόσο πολύ για το «Ήλιος- Θάλασσα», αλλά περισσότερο για το περιβάλλον, τον πολιτισμό και θρησκευτικό τουρισμό. Και αυτά, σύμφωνα με στοιχεία του ευρωβαρόμετρου. Η ενίσχυση της πολυθεματικότητας του τουρισμού μας πάνω στο δίπτυχο περιβάλλον-πολιτισμός, μαζί με την πραγματική αναβάθμιση των υποδομών και των υπηρεσιών μπορούν να δημιουργήσουν νέες ευκαιρίες ανάπτυξης του τουρισμού μας. Εδώ υπάρχει και ένα μεγάλο θέμα που αφορά το ΤΑΙΠΕΔ και δυστυχώς, έχει ισχυροποιηθεί με το άρθρο 42 η ιδιωτικοποίηση περιουσίας του δημοσίου.
Πόσο απόλυτα ετεροβαρές το σχέδιο σας υπέρ των μεγάλων ιδιοκτησιών και της μεγάλης επιχειρηματικότητας, όπως επίσης και το γεγονός ότι η λεγόμενη «απλούστευση διαδικασιών» μήπως σημαίνει γενικό παζάρι εκποιήσεων και παραχωρήσεων στη λεγόμενη μεγάλη επιχειρηματικότητα; Αναδείχθηκε, επίσης, και από την παρουσία του κ. Σπίρτζη Προέδρου του ΤΕΕ, όταν μίλησε ξεκάθαρα για εκπτώσεις στην χωροταξική και στην περιβαλλοντική πολιτική της χώρας. Έδωσε, επίσης, έμφαση στο να καταγγείλει εναρμονισμένες πρακτικές και αθέμιτο ανταγωνισμό, σε ό,τι αφορά την πώληση ξενοδοχειακών χώρων ως κατοικία, εφόσον πρέπει να σκεφτούμε ότι ο πωλητής έχει καρπωθεί όλα τα προνόμια για να κτίσει το ξενοδοχείο, με επιδοτήσεις που έχει πάρει, με δάνεια, με αυξημένους συντελεστές δόμησης, με τη δυνατότητα να νομιμοποιήσει όλα αυτά τα αυθαίρετα και μίλησε, επίσης, για ανάγκη τα κτίρια να έχουν ταυτότητα για λόγους ποιότητας, υποδομές, αλλά και για λόγους ασφαλείας πιο πολύ των πολιτών και φυσικά των τουριστών, επικαλούμενος, μάλιστα, το παράδειγμα της Κέρκυρας όπου τα παιδάκια μιας οικογένειας τουριστών πέθαναν από διαρροή καυσαερίου μέσα στο δωμάτιο.
Όπως, επίσης, και για την ανάγκη ηλεκτρονικού συστήματος αδειοδότησης. Οι επιστημονικές επισημάνσεις του ΤΕΕ θα έπρεπε να συζητηθούν από την αρχή από το Υπουργείο στα πρώτα στάδια της μελέτης και σύνταξης αυτού του νομοσχεδίου και να ληφθούν σοβαρά υπόψη. Θα μου επιτρέψετε, να παρατηρήσω ότι ο κ. Σπίρτζης ήταν αποκαλυπτικός στην τοποθέτησή του και έτσι εξηγείται για ποιον λόγο η συμπολίτευση επέμενε μέχρι εσχάτων να κληθεί επίσης ο φορέας η Ελληνική Εταιρία Δικαίου Πολεοδομίας και Χωροταξίας, ο εκπρόσωπος της οποίας παρουσιάστηκε ενώπιον μας με μια φιλοσοφία «ναι σε όλα». Και για να πετύχετε την παρουσία ενός τέτοιου φορέα εδώ, αποκλείστηκε η Ομοσπονδία Υπαλλήλων του Οργανισμού Ελληνικού Τουρισμού, του ΕΟΤ οποίος εξυπηρετεί την πατρίδα για παραπάνω από 60 χρόνια. Έξω από την αίθουσα επιτροπής περίμεναν οι άνθρωποι και τελικά δεν τους δεχθήκαμε. Προφανώς, γιατί δεν θέλαμε να εξηγήσουνε με λεπτομέρειες ποιες θα είναι οι συνέπειες για τον ελληνικό τουρισμό από τη συστηματική αποψίλωση του Οργανισμού από τις αρμοδιότητες του με απώτερο αποτέλεσμα την ουσιαστική του κατάργηση και όχι την αναβάθμισή του.
Ερχόμαστε στο δεύτερο κομμάτι του νομοσχεδίου, στο οποίο μεταφέρεται η υπηρεσία αδειοδοτήσεων στα καταλύματα από τον ΕΟΤ, στο Υπουργείο. Με τι προσωπικό θα γίνει αυτό; Δεν το έχετε ακόμα διευκρινίσει. Σας είχα πει στην προηγούμενη συνεδρίαση, ότι ο ν.4070/2012 μιλάει μόνο για μετατάξεις προσωπικού από δημόσιο, ενώ ο προηγούμενος ν.4002/2011 συμπεριελάμβανε και το προσωπικό από τον ΕΟΤ. Που θα καταλήξετε τελικά; Δεν μας έχετε απαντήσει. Το Υπουργείο, όταν θα πάρει αυτή τη δυνατότητα να δίνει άδειες, τι ρόλο θα έχει; Διπλό; Ελέγχον και ελεγχόμενος; Εδώ δεν μιλάμε μόνο για μια σαφέστατη τάση του Υπουργείου να «ξηλώσει το πουλόβερ» του ΕΟΤ, ενός τόσο ιστορικού οργανισμού αφαιρώντας τις ζωτικές αρμοδιότητες, αλλά παραβαίνετε και κάθε Αρχή περί ασυμβίβαστου. Προβαίνετε σε υπερσυγκέντρωση εξουσιών και ελέγχου σε ένα γραφειοκρατικό υδροκεφαλισμό πηγαίνοντας κόντρα στα μηνύματα και τις απαιτήσεις της σύγχρονης οργάνωσης με βάση τα οποία θα πρέπει να προάγεται αποκέντρωση. Και με την ευκαιρία να πω, ότι πράγματι αφαιρούνται ουσιαστικές αρμοδιότητες σχετικά με τον τουρισμό από τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης. Δεν είχαμε τη δυνατότητα να ακούσουμε την ΚΕΔΕ που από το 2% των εσόδων που είχαν από τα τουριστικά καταλύματα τώρα παίρνουν το 0,5%.
Διαφωνούμε πλήρως για τον ΕΟΤ όπως και για την ΟΤΕΚ, που λέτε ότι θα φέρετε την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση στο Υπουργείο.
Όπως, επίσης, διαφωνούμε με την ολική φιλοσοφία του νομοσχεδίου. Αυτό που έχω να πω είναι ότι δεν μας βρίσκει σύμφωνους, θεωρούμε ότι δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της σημερινής εποχής για την ανάπτυξη του τουρισμού, και επειδή πήραμε, κυρία Υπουργέ, και όλες τις διορθώσεις, αλλά και τις αλλαγές που κάνατε, ελπίζω να μπορέσω να τοποθετηθώ στη δευτερολογία μου, αφού τις διαβάσω και το ότι οι αλλαγές έχουν γίνει.

Δευτερολογία

Επειδή καταλαβαίνω ότι θα υπάρχουν και άλλες αλλαγές, τελικά αυτό που θα ήθελα να πω πρώτα από όλα είναι ότι οι Ανεξάρτητοι Έλληνες είμαστε υπέρ της τουριστικής ανάπτυξης και θα συμφωνήσω με τον κ. Κωνσταντόπουλο, ο οποίος είπε ότι φυσικά και ο τουρίστας δεν μπορεί να έρχεται και να πηγαίνει σε ένα τουριστικό συγκρότημα που είναι ένα ή δύο χιλιόμετρα μακριά από την παραλία, και βεβαίως θέλουμε να είναι «μέσα» στο νερό. Θα σας πω και κάτι το οποίο έχω επισημάνει εδώ και πολύ καιρό. Δεν επιτρέπεται από την Αχαΐα μέχρι και τη Μεσσηνία  να έχουν καρπούζια μέχρι την άκρη της παραλίας και να μην έχουν τη δυνατότητα να κάνουν τουριστική ανάπτυξη. Όμως, πρέπει να μπουν κανόνες και ο νόμος να έρθει έτσι ώστε να είναι ίδιος για όλους.
Αυτό το πρόβλημα υπάρχει εδώ και για αυτό είμαστε αντίθετοι.  Παραχωρούνται δικαιώματα επί δασικών εκτάσεων ή χώρων ιστορικού και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος δίχως να τίθενται σαφείς και ασφαλιστικές δικλείδες, και αυτό που ήρθε ως καταπέλτης να πει το Τεχνικό Επιμελητήριο επί της ουσίας είναι αυτό που ανέφερε και η κυρία Φωτίου, με τα παραδείγματα που ξαφνικά τα 1.000 τετραγωνικά γίνονται 4.000 τετραγωνικά  ή για παράδειγμα μπαίνουν καταστάσεις που βεβαίως θέλουμε να έχουμε την παραλία και να χαιρόμαστε τον ήλιο και το κύμα, αλλά με νόμο που θα καθορίζει πως, τι και γιατί. Αυτά λένε ότι θα έρθουν με προεδρικό διάταγμα και δεν ξέρουμε ακόμη γιατί πράγμα πρόκειται.  Άρα πώς θα ψηφίσουμε ένα νομοσχέδιο που δεν ξέρουμε ποιες θα είναι οι προϋποθέσεις;
Φυσικά είμαστε και υποψιασμένοι γιατί μέχρι τώρα δυστυχώς σε όλα αυτά τα θέματα υπήρχε τεράστια αδιαφάνεια και γνωρίζουμε πολύ καλά ότι τα μεγάλα συγκροτήματα  και τα μεγάλα συμφέροντα, όπως έχει ειπωθεί εδώ, λόγω του  ότι είχαν την δυνατότητα να παρεμβαίνουν κράταγαν τους μικρομεσαίους και τους μικρότερους στην εξαθλίωση και στην πείνα. Αυτή είναι η αλήθεια.  Επειδή πολλά έχουν ειπωθεί, η κυρία Πιπιλή, έχει απόλυτο δίκιο σε αυτά που είπε, ότι βλέπουμε ταβέρνες που είναι στην άκρη της παραλίας και οι αποχετεύσεις τους πέφτουν μέσα στο νερό ή για τις τουαλέτες ή για τους κανόνες υγιεινής  στις καντίνες. Ανέφερε και θέματα όπως πώς θα μπορεί να έχει πρόσβαση ο πολίτης στην παραλία όταν το συγκρότημα έρχεται και κλείνει αυτή την παραλία και τους αιγιαλούς; Υπάρχουν, λοιπόν, πάρα πολλά θέματα τα οποία αυτό το νομοσχέδιο δεν έρχεται επί της ουσίας ούτε να καλύψει ούτε να βελτιώσει ούτε να δώσει λύσεις.  Εμείς δεν είμαστε αντίθετοι με την τουριστική ανάπτυξη, όμως ποια είναι τελικά η φιλοσοφία της τουριστικής ανάπτυξης που εσείς εννοείται και πώς την εννοούμε εμείς;
Θέλουμε, λοιπόν, να σας πούμε πρώτα από όλα  ότι αυτό το νομοσχέδιο δεν έρχεται να καλύψει αυτές τις ανάγκες και δεν είναι ένα ολοκληρωμένο νομοσχέδιο που θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για να υπάρξει ανάπτυξη έτσι όπως είναι η σωστή λέξη και η σωστή διαχείριση της ανάπτυξης και σας φέραμε ως παράδειγμα την Ισπανία και  όλα αυτά τα εκτρώματα τα οποία γίνονται και κοιτάνε τώρα  πώς θα τα γκρεμίσουν. Άκουσα που είπατε στις υπόλοιπες επιτροπές ότι δεν είναι έτσι και αυτό φροντίζετε να είναι διαφορετικό. Μα δεν είναι διαφορετικό και το ΤΑΙΠΕΔ έρχεται εδώ και ισχυροποιείται  απίστευτα.
Όσον αφορά στο χωροταξικό, υπάρχει λέει ειδικό χωροταξικό για τον τουρισμό το οποίο είναι στην διαβούλευση. Ούτε αυτό το γνωρίζουμε ακόμη.  Θα θέλαμε, λοιπόν, να εκθέσουμε την αντίρρησή μας με συγκεκριμένα άρθρα τα οποία είναι το 1, το 2 και το 3 γιατί δεν υπάρχουν ασφαλιστικές δικλείδες και τα άρθρα 14, 15, 16 που αναφέρονται στον ΕΟΤ που κατά την άποψή μας αποδυναμώνουν τον ΕΟΤ. Επίσης, τα άρθρα 25 και 27 που αφορούν στον αιγιαλό που πάλι δεν έχει ασφαλιστικές δικλείδες και το άρθρο 42 που αφορά στο ΤΑΙΠΕΔ και λέμε ότι είμαστε αντίθετοι.