ομιλία στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων για το Νομοσχέδιο Τουρισμού επί της Αρχής (02/07/2013)

666

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΟΡΦΩΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΕΠΙ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ 2-7-2013

Κύριε Πρόεδρε, περιμέναμε αυτό το νομοσχέδιο, το οποίο θα ερχόταν σε αυτή την περίοδο της οικονομικής κρίσης, που περνάει η χώρα μας, για να βάλει τον τουρισμό μας σε μια νέα τροχιά στρατηγικής ανάπτυξης. Περιμέναμε ότι αυτό το νομοσχέδιο θα έρθει να απλοποιήσει και να κωδικοποιήσει την τουριστική νομοθεσία, να καταργήσει τα γνωστά δεινά της γραφειοκρατίας, να ρυθμίσει, να εκσυγχρονίσει και πάνω από όλα να διευκολύνει όλους αυτούς, που θέλουν να δραστηριοποιηθούν στον τουριστικό τομέα.
Με άλλα λόγια, περιμέναμε να είναι ένα μελετημένο, ολοκληρωμένο, εθνικό τουριστικό νομοσχέδιο, το οποίο θα έδινε τις οριστικές λύσεις σε χρόνιες παθογένειες, που δυσκολεύουν την επιχειρηματικότητα και πηγαίνουν πίσω τον τουρισμό μας.
Οφείλω εδώ να ομολογήσω, κυρία Υπουργέ, ότι το νομοσχέδιο ήρθε λίγο αργά. Είμαστε, ήδη, στη μέση της τουριστικής περιόδου και ακόμα δεν έχει δοθεί καμία λύση. Όλοι ξέρουμε ότι ο τουρισμός είναι εθνική πηγή εσόδων και, μαζί με τη ναυτιλία, ανέκαθεν, αποτελούσε πρωταθλητή της οικονομίας μας και, ενώ το Υπουργείου Τουρισμού άλλοτε συστηνόταν άλλοτε διαλυόταν άλλοτε συγχωνευόταν κ.ο.κ., ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού, ο Ε.Ο.Τ., βρισκόταν πάντα εκεί με την εμπειρία του, την τεχνογνωσία του, το σημαντικό ανθρώπινο δυναμικό του, με τις πιστοποιήσεις, τους ελέγχους, τη διασφάλιση του τουριστικού προϊόντος, την προβολή της χώρας μας στο εξωτερικό.
Αυτό το νομοσχέδιο, που έχει αποσπασματικό χαρακτήρα και θα έλεγα επικοινωνιακό, έρχεται με ρυθμίσεις, που αναιρούν ή συμπληρώνουν παλαιότερες νομοθετικές, μεν, διατάξεις, δεν ανταποκρίνεται στις παρούσες ανάγκες και απαιτήσεις, προκειμένου να αποτελέσει ο τουρισμός αιχμή του δόρατος στη συνολική προσπάθεια στην ανάπτυξη και, δυστυχώς, αυτή η μνημονιακή πολιτική, που ασκείτε ως Κυβέρνηση, είναι αντίθετη προς αυτή την κατεύθυνση. Παράδειγμα, η διατήρηση του συντελεστή ΦΠΑ εστίασης στο 23%, την οποία μας επιβάλλει η Τρόικα και που ξέρουμε, κυρία Υπουργέ, ότι ήταν και δική σας επιθυμία, αλλά, δυστυχώς, με τις σημερινές σας δηλώσεις ομολογείτε ότι αυτό δεν μπορεί να είναι εφικτό. Μολονότι αποδεικνύεται ότι, με βάση αυτή την εξαιρετικά υψηλή φορολόγηση, καταρρέει στην κυριολεξία ο επαγγελματικός χώρος της εστίασης με ραγδαία μείωση του τζίρου, επιβαρύνονται δραματικά τα κόστη σίτισης και διαμονής του ξένου επισκέπτη στην Ελλάδα και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό που η χώρα μας καθίσταται ακόμα λιγότερο συμφέρον και ελκυστικός τουριστικός προορισμός, σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας και, ενώ ήταν και προεκλογική δέσμευση του Πρωθυπουργού να μειωθεί το ΦΠΑ της εστίασης, η Τρόικα μεταθέτει χρονικά κάθε συζήτηση, με αποτέλεσμα να παραμένει ο συντελεστής στο 23% και για τη θερινή τουριστική περίοδο του 2013.
Σοβαρό πρόβλημα, ως προς την κοστολόγηση του τουριστικού πακέτου με προορισμό τη χώρα μας, αποτελούν, επίσης, οι υψηλοί φόροι και τα τέλη, που επιβάλλονται, για τη χρήση των ελληνικών συγκοινωνιακών υποδομών. Με φυσικά ακραίο παράδειγμα τις υψηλές επιβαρύνσεις, που επιβάλλει η διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, που είναι από τους πιο ακριβούς στην Ευρώπη και στη Μεσόγειο.
Το κόστος χρήσης του «ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ» προκαλεί αλυσιδωτά προβλήματα, καθίσταται οικονομικά απροσπέλαστο για low cost carriers και πτήσεις charter και δημιουργεί σοβαρά προβλήματα σε κοντινούς στο Λεκανοπέδιο τουριστικούς προορισμούς, όπως είναι το σύμπλεγμα των νήσων του Αργοσαρωνικού. Γι’ αυτό το λόγο ζήτησα να έχουμε και έναν εκπρόσωπο των ενοικιαζόμενων δωματίων του Αργοσαρωνικού, οι οποίοι αντιμετωπίζουν πολύ σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης πια, οι τουριστικοί φορείς και εκπρόσωποι του οποίου θεωρούν κρίσιμο και αναγκαίο να δημιουργηθεί ειδικό terminal για low cost carriers και πτήσεις charter εντός του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών ή έστω να αρθεί ο όρος απαγόρευσης δημιουργίας δεύτερου διεθνούς αερολιμένα πέριξ του Λεκανοπεδίου.
Οι διαπραγματεύσεις και οι συμφωνίες που συντελούνται σήμερα, ως προς τη διαμόρφωση της νέας μετοχικής σύνθεσης του «ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ» προσφέρουν ίσως την ευκαιρία για να τεθεί σε συζήτηση αυτό το πρόβλημα και να δοθεί λύση που θα απαντά σε όλες τις αντικειμενικές αυτές ανάγκες και θα ανοίγει θετικές προοπτικές.
Το παρόν σχέδιο νόμου στο γενικότερό του πνεύμα και στις επιμέρους διατάξεις του προσφέρει κάποιες απαραίτητες ρυθμίσεις και βελτιώσεις σε παλαιότερες νομολογίες που καθιστούν κάποια μέρη, όντως προβληματικά.
Αν και θα μιλήσουμε εκτενώς στη συζήτηση για τα άρθρα, θα σας δώσω δύο – τρία χαρακτηριστικά παραδείγματα για να σας δείξω ότι εννοώ.
Η τουριστική εκπαίδευση – κατάρτιση ανήκε άλλοτε στον ΕΟΤ και όλοι είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε πόσο αξιόλογο ήταν το στελεχιακό δυναμικό που αποφοιτούσε από τις σχολές. Ήταν και αυτά τα στελέχη συντελεστές του ελληνικού τουριστικού θαύματος, που σημειώθηκε τις παλαιότερες δεκαετίες. Μετά συστήθηκε ο ΟΤΕΚ και τώρα, με βάση το άρθρο 17 του παρόντος σχεδίου νόμου, η εκπαίδευση και η κατάρτιση πηγαίνουν σε μια υπό σύσταση διεύθυνση του Υπουργείου Τουρισμού.
Μπορεί να υποστηρίξει η συγκεκριμένη διεύθυνση αυτές τις σχολές; Θα υπαχθούν στην ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας; Αρκεί αυτό, μήπως τελικά πέσουν και αυτές οι σχολές θύμα του επόμενου μνημονιακού σχεδίου ΑΘΗΝΑ, γιατί είναι όντως με τη μνημονιακή δέσμευση να κλείσουν σχολές; Πώς θα διασφαλισθεί η πιστοποίηση της επαγγελματικής επάρκειας των αποφοίτων;
Άλλη μία περίπτωση είναι τα γραφεία του ΕΟΤ Εξωτερικού. Το άρθρο 16 κάνει λόγο για αναστολή λειτουργίας κάποιων από αυτών. Με ποια μελέτη όμως; Με ποια στάθμιση προτεραιοτήτων; Τίποτα το ουσιαστικό δεν διευκρινίζεται. Αυτό το νομοσχέδιο έχει πάρα πολλές ασάφειες.
Στο αμέσως προηγούμενο άρθρο, το 15, γίνεται αναφορά στην πρόσληψη τουριστικών ακολούθων εκεί που δεν υπάρχουν γραφεία του ΕΟΤ Εξωτερικού. Λέτε ότι οι τουριστικοί ακόλουθοι θα επιλέγονται από τους πρέσβεις και τους πρόξενους, έξω από το πλαίσιο του υπάρχοντος προσωπικού του δημόσιου, θα υπάγονται στο Υπουργείο Εξωτερικών, αλλά φαντάζομαι θα πληρώνονται ίσως από τον ΕΟΤ.
Γιατί, λοιπόν, δεν επιλέγονται ακόλουθοι από το υπάρχον δυναμικό του ΕΟΤ, κάποια στελέχη του οποίου είναι έμπειρα, ξενόγλωσσα, έχουν τελειώσει την Ανώτατη Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και απασχολούνται αυτή τη στιγμή σε αλλότρια καθήκοντα. Προς τι, λοιπόν, τι συμβαίνει εδώ; Είμαστε στην ίδια πάλι μνημονιακή πολιτική για να «κόψουμε κεφάλια» δημοσίων υπαλλήλων, επειδή μας τα ζητάει η τρόικα, ο κ. Τόμσεν και ο κ. Μόρς, και από την άλλη βάζετε διάταξη να προσλάβετε ακόλουθους απέξω, ενώ θα μπορούσαμε να βρούμε ικανότητα στελέχη εκ των ενόντων;
Μιας και στάθηκα στο θέμα του ΕΟΤ, έχω να υπογραμμίσω ότι αποτελεί αρνητικό παράδειγμα πρωτοτυπίας, ότι στη φάση που διανύουμε φαίνεται ότι αποτελεί στρατηγική επιλογή της Κυβέρνησης να αφαιρέσει από τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού όλες τις εξουσίες και τις αρμοδιότητες, που ασκεί με επιτυχία εδώ και παραπάνω από 60 χρόνια και να τις συγκεντρώσει στο Υπουργείο Τουρισμού ή να τις διαμοιράσει σε άλλα συναρμόδια υπουργεία, με αποτέλεσμα να δημιουργείται, εκ των πραγμάτων, ένα δαιδαλώδες πλάνο, το οποίο εάν και εφόσον τεθεί σε ουσιαστική εφαρμογή και πάλι θα αποδίδει φαινόμενα δυσλειτουργίας, αλληλεπικάλυψης, καθυστέρησης, ανωμαλίας και αναποτελεσματικότητας.
Ξέρετε πολύ καλά ότι ο Σύλλογος Υπαλλήλων του ΕΟΤ σας έχει παραδώσει υπόμνημα, όπως επίσης και πάρα πολλές παρατηρήσεις επί του νομοσχεδίου, εκ των οποίων δεν λάβατε τίποτα υπόψη.
Σήμερα, εμείς οι Ανεξάρτητοι Έλληνες ζητήσαμε ένα και μοναδικό φορέα, να βρίσκεται εδώ ο πρόεδρος των υπαλλήλων του ΕΟΤ, ο κ. Ράντος. Είναι ο μόνος οργανισμός με τόση συσσωρευμένη εμπειρία και τεχνογνωσία του έμψυχου δυναμικού και των στελεχών του, που μπορεί πραγματικά να μας πει τι προβλήματα θα αντιμετωπίσουμε, εάν εσείς αυτή τη στιγμή λέτε «αναδιοργανώνετε», εμείς θεωρούμε ότι οριστικά αποδυναμώνετε τον ΕΟΤ. Ο Πρόεδρος με επιμονή και πείσμα αρνείται, κάτι που προκαλεί και εντύπωση. Είναι ο μόνος φορέας που ζητήσαμε εμείς και ίσως ο μόνος φορέας των εργαζομένων που θα μπορούσε πραγματικά να μας μιλήσει για όλα αυτά τα προβλήματα, τα οποία θα δημιουργηθούν, εάν και εφόσον παρθούν όλες αυτές οι αρμοδιότητες στο Υπουργείο και αρνείστε πεισματικά. Θεωρώ πλέον ότι πρέπει να υπάρχει κάποια σκοπιμότητα, δεδομένου ότι δεν θέλετε να ακουστεί η φωνή των συγκεκριμένων ανθρώπων, που επί 63 χρόνια έχουν αυτή την απίστευτη τεχνογνωσία και εμπειρία και το θεωρώ σκάνδαλο.
Έχω κάνει μια ερώτηση στην Υπουργό, όσον αφορά τις τεχνικές υπηρεσίες, τις οποίες μέσα από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, προσπαθείτε επίσης να αποσπάσετε από τον ΕΟΤ, που εκεί βρίσκονται τεχνικά έργα, τα οποία έχουν δημοπρατηθεί, είναι υπό εξέλιξη, είναι υπό μελέτη. Δηλαδή, προσπαθείτε με κάποιο τρόπο να εξαφανίζετε τον ΕΟΤ και δεν δέχεστε ούτε καν να έρθει εδώ ο εκπρόσωπος, ο οποίος θα ενημερώσει το Σώμα, τους βουλευτές, τι ακριβώς θα συμβεί, εάν όλα αυτά γίνουν.
Θα μου επιτρέψετε να πω, ότι υπάρχουν και κάποια λάθη, πέρα από τις ασάφειες. Για την ακρίβεια υπάρχει αοριστία, γιατί η ασάφεια είναι κάτι το οποίο διευκρινίζεται και εδώ δεν υπάρχει διευκρίνιση, στο άρθρο 1.
Λέτε, για παράδειγμα, «να μελετηθεί η συμβατότητα της επένδυσης, σε σχέση με το τοπίο, σε ό,τι αφορά ιστορικούς, αρχαιολογικούς χώρους, δάση και δασικές εκτάσεις». Τι πάει να πει «να μελετηθεί η συμβατότητα της επένδυσης», πόσο πιο αόριστο μπορεί να είναι;
Κυρία Υπουργέ, υπάρχει επίσης ένα λάθος νομίζω και θα ήθελα να το δείτε στο άρθρο 29, όσον αφορά το τίμημα στο σήμα λειτουργίας. Πρέπει να είναι λάθος, δεν μπορεί να είναι σωστό. Στον κατάλογο με το πινακάκι λέτε ότι το τίμημα στο σήμα λειτουργίας των 5άστερων ξενοδοχείων θα είναι ίδιο με το τίμημα των ενοικιαζόμενων δωματίων, γύρω στα 10 ευρώ, όταν το 3στερο έχει 4 ή 6 ευρώ, αν δεν κάνω λάθος. Θεωρώ ότι είναι τυπογραφικό λάθος ή κάτι, το οποίο δεν έχετε προσέξει. Συγκεκριμένα, λέει ότι η κατηγορία 5 αστέρων είναι 10 ευρώ, η κατηγορία 2 αστέρια και 1 αστέρι είναι 4 ευρώ, ενώ τα ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια 10 ευρώ. Εδώ, πρέπει να έχει γίνει σίγουρα κάποιο λάθος, θα ήθελα παρακαλώ πολύ να το δείτε για να σιγουρευτούμε ότι είναι σωστό.
Επίσης, υπάρχουν θέματα, τα οποία αφορούν την τουριστική υποδομή της χώρας και τα οποία δεν έχουν λυθεί. Για παράδειγμα, ειπώθηκε και πιο πριν από τη συνάδελφο την κυρία Γκερέκου, ότι δεν λύνουμε το πρόβλημα της διάρκειας της τουριστικής περιόδου. Έχουμε μια πάρα πολύ μικρή τουριστική περίοδο σε μια χώρα που δεν είναι μόνο ήλιος και θάλασσα, έχουμε ιστορία, έχουμε πολιτισμό, έχουμε μνημεία, αρχαιολογικούς χώρους. Εδώ, δεν έχουμε λύσει, το πρόβλημα στα ωράρια για τους φύλακες των αρχαιολογικών χώρων. Δεν έχουμε λύσει τα προβλήματα με τις βίζες, εκτός Σένγκεν. Δεν έχουμε λύσει τα προβλήματα που αφορούν συνεργασίες με συναρμόδια υπουργεία, δήμους και περιφέρειες. Το υπουργείο έχει γίνει τόσο συγκεντρωτικό, που έχει πάρει ακόμα και το κομμάτι των τουριστικών λεωφορείων πάνω του και ξέρετε πολύ καλά ότι όλοι γραφειοκρατία αφορά το σκληρό δημόσιο τομέα. Ο ΕΟΤ ήταν ένας οργανισμός που είχε μια ευελιξία και μπορούσαν αυτά να λυθούν πολύ πιο γρήγορα και επίσης, όσον αφορά τους δήμους και τις περιφέρειες, να λύνουν και αυτοί τοπικά προβλήματα.
Με το παρόν νομοσχέδιο και με το νομοσχέδιο που θα έρθει αργότερα από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης προσπαθείτε να καταργήσετε και τις περιφερειακές υπηρεσίες του ΕΟΤ, ένα άλλο τεράστιο πρόβλημα, που θα πλήξει τα Δωδεκάνησα, τις Κυκλάδες και γενικότερα τα νησιά.
Ενώ το μήνυμα της σύγχρονης ανταγωνιστικότητας και ανάπτυξης, συνοψίζεται στις λέξεις τεχνογνωσία, εξειδίκευση, ευελιξία και αποκέντρωση αρμοδιοτήτων, εσείς τα έχετε όλα αυτά μαζί σε ένα Οργανισμό που λέγεται ΕΟΤ. Και πηγαίνετε να τον αποψιλώσετε να τον αποδυναμώσετε και δεν φέρνετε και εδώ κάποιον υπεύθυνο, για να σας πει πραγματικά τα προβλήματα. Και θέλετε να τον καταργήσετε μεταφέροντας τα πάντα, για τα οποία έχει την ευθύνη σχεδιασμού, μελέτης και υλοποίησης ένα καινούργιο Υπουργείο Τουρισμού, που θα σκοντάφτει διαρκώς και συνεχώς, πάνω στην απειρία, στη δυσκαμψία και την γραφειοκρατία.
Τελικά,  ποια είναι η εθνική πολιτική που πάτε να εφαρμόσετε στον Τουρισμό μας, με αυτό το σχέδιο νόμου; Αυτή την τοποθέτηση θα κάνω επί της αρχής, θα περιμένω αύριο στους φορείς κύριε Πρόεδρε, και επιμένω να καλέσετε τον κύριο Ράντο, τον Πρόεδρο των εργαζομένων. Θα συζητήσουμε περισσότερα επί των άρθρων. Εμείς, εντοπίζουμε πάρα πολλά προβλήματα στο νομοθέτημα αυτό και γι αυτό επιφυλασσόμεθα. Ευχαριστώ πολύ.

Δευτερολογία

Κυρία Υπουργέ, εγώ προσωπικά γνωρίζω και την αγωνία σας και την επιθυμία σας, να μπορέσετε να προσφέρετε σε αυτό το Υπουργείο που έχετε αναλάβει. Προσπαθείτε με αυτό το νομοσχέδιο να βελτιώσετε ρυθμίσεις που αναιρούν ή συμπληρώνουν παλαιότερες νομοθετικές διατάξεις, αλλά όσον αφορά το αναπτυξιακό κομμάτι, θέλω να προσδιορίσουμε τι ανάπτυξη θέλουμε στον τουρισμό. Βλέπουμε ότι όσο αφορά το χωροταξικό σχεδιασμό, όπως παραδέχτηκαν πάρα πολλοί συνάδελφοι, δεν υπάρχει στα νησιά και έτσι υπάρχει ένα σοβαρό πρόβλημα. Επίσης, κατά πόσο ο φυσικός πλούτος και το περιβάλλον προστατεύεται. Εμείς είμαστε υπέρ των μεγάλων επενδύσεων, αλλά συγχρόνως είμαστε υπέρ της στήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Αναλογικά, δεν προβλέπονται και τα δύο. Δυστυχώς, βλέπουμε ότι το ΤΑΥΠΕΔ έχει στα τελευταία άρθρα πολύ περισσότερες ρυθμίσεις, προκειμένου να εκμεταλλευθεί τη συγκεκριμένη περιουσία. Υπάρχει, επίσης, αυτή η δυσαρμονία και ασάφεια σε ό,τι αφορά τα μικρά νησιά, τα οποία είναι κάτω, περισσότερο ή λιγότερο, από τα 90 τετραγωνικά χιλιόμετρα.
Όσον αφορά την αειφόρο ανάπτυξη υπάρχει επίσης πάλι μια ασάφεια, για το πώς θα προστατευτεί απέναντι στους μεγάλους συντελεστές δόμησης, που δίνονται σε κάποιες ξενοδοχειακές μονάδες. Όπως είπαν και άλλοι συνάδελφοι, δεν θέλουμε να δημιουργηθεί το φαινόμενο της Ισπανίας, που σήμερα δίνουν κίνητρα για να γκρεμίσουν όλα αυτά τα τερατουργήματα τα οποία είχαν γίνει. Πρέπει λοιπόν να αποφύγουμε κάτι τέτοιο.
Όσον αφορά στους αιγιαλούς, γενικότερα το φυσικό περιβάλλον, αλλά το κοινωνικό και πολιτιστικό τουρισμό, τον οποίο θέλουμε να προβάλλουμε, και εκεί υπάρχουν πάλι ασάφειες και δεν υπάρχουν διευκρινίσεις.
Όσον αφορά τους δήμους, βλέπουμε ότι το Υπουργείο είναι συγκεντρωτικό, αντί να αποκεντρώνει και να δίνει τη δυνατότητα και στους δήμους και στην περιφέρεια να αναλάβουν αρμοδιότητες, οι οποίες θα τους επιτρέψουν να κάνουν μια ολοκληρωμένη στρατηγική τουριστική πολιτική, αυτό τους το αφαιρεί. Όσον αφορά την ΚΕΔΕ τους αφαιρεί και εισοδήματα.
Θα επιμείνω στο θέμα που αφορά το τίμημα για το σήμα λειτουργίας. Παρόλο που η εξήγηση σας είναι ότι τα πεντάστερα με 10 ευρώ το δωμάτιο, επειδή έχουν πάρα πολλά δωμάτια θα πληρώσουν πολύ μεγάλο τίμημα, θεωρώ για τα ενοικιαζόμενα και για όλους όσους έχουν τις μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, είναι υπερβολικά μεγάλο το τίμημα, που πρέπει να δώσουν έστω και αν έχουν μικρά δωμάτια, όταν οι άνθρωποι αυτοί πληρώνουν δέκα ευρώ το δωμάτιο, δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στα λειτουργικά τους έξοδα. Ήδη σε προηγούμενο νομοσχέδιο τους υποχρεώνετε να πληρώνουν δώδεκα μήνες το χρόνο ΤΕΒΕ ενώ είναι εποχιακή η δουλειά τους. Πλήττονται απίστευτα και τελικά το εισόδημά τους δεν θα φτάνει να πληρώνει ούτε τα απαραίτητα σε φορολογία, όχι να ζήσουν και οι ίδιοι οι άνθρωποι από αυτή τη δουλειά.
Όσον αφορά τον ΕΟΤ, υπάρχει αρκετά μεγάλο πρόβλημα. Παίρνετε αρμοδιότητες από τον ΕΟΤ και δεν υπολογίζετε τη μεγάλη εμπειρία και την τεχνογνωσία τους και φυσικά, όπως ειπώθηκε όσον αφορά την εκπαίδευση, τις επαγγελματικές και τις τουριστικές σχολές στη Ρόδο και το Άγιο Νικόλαο, την οποία δεν έχει αποσαφηνισθεί πόσο θα βοηθηθεί εάν και εφόσον πάρει στο Υπουργείο Παιδείας, γιατί αυτή τη στιγμή υπολειτουργεί και είναι κρίμα.  Επίσης πρόκειται να καταργηθούν οι περιφερειακές υπηρεσίες στον ΕΟΤ. Εδώ υπάρχει και ένα άλλο πρόβλημα, οι απολύσεις. Εάν καταργηθούν πραγματικά αυτές οι υπηρεσίες, που από τους 550 περίπου υπαλλήλους του ΕΟΤ, οι 350 είναι σε αυτές τις περιφερειακές υπηρεσίες, οι υπάλληλοι τι θα γίνουν, θα απολυθούν; Η καινούργια υπηρεσία που θα γίνει, θα τους απορροφήσει; Ας μη ξεχνάμε ότι οι τεχνικές υπηρεσίες του ΕΟΤ μέσα από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης έρχονται επί της ουσίας να καταργήσουν και αυτό το κομμάτι.
Θα ήθελα όσον αφορά το θέμα του ΕΟΤ, επειδή δεν θέλατε να έρθουν οι εργαζόμενοι εδώ και όσον αφορά τη διαβούλευση δεν λάβατε υπόψη ούτε το υπόμνημά τους, αλλά ούτε και τις παρατηρήσεις τους, να μας πείτε εάν πραγματικά έχει το σκοπό να τον κλείσετε τελείως, γιατί δείχνει ότι η πρόθεσή σας δεν είναι να τον αναδιοργανώσετε.