«Κεντρικός στόχος η διατήρηση του υψηλού ρυθμού ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού και το 2019»

221

Συνέντευξη της Υπ. Τουρισμού Ε. Κουντουρά στον Κώστα Χαλκιαδάκη για το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΠΕ-ΜΠΕ)

26 Δεκ 2018

Αισιόδοξα μηνύματα και για το 2019 μοιράζεται μέσω του ΑΠΕ-ΜΠΕ σε συνέντευξη της η υπουργός Τουρισμού Ελενα Κουντουρά υπογραμμίζοντας ότι κεντρικός στόχος είναι η διατήρηση του υψηλού ρυθμού ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού για πέμπτη συνεχή χρονιά, και το 2019.

1. Πώς θα χαρακτηρίζατε τη χρονιά που φεύγει για τον ελληνικό τουρισμό;

Το 2018 ήταν η καλύτερη χρονιά στην ιστορία του ελληνικού τουρισμού οι διεθνείς αφίξεις άγγιξαν τα 33 εκατομμύρια συμπεριλαμβανομένης της κρουαζιέρας και τα έσοδα ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο. Η μεγάλη αύξηση της τουριστικής κίνησης που εξασφαλίσαμε, οδήγησε σε κατακόρυφη αύξηση των τουριστικών εσόδων κατά 2 δισ. ευρώ επιπλέον σε σχέση με το 2017 και υπερδιπλάσια έσοδα για την οικονομία από την άνοδο των μεταφορών, του shopping και του εσωτερικού τουρισμού, που υπολογίζουμε ότι το 2018 θα ξεπεράσουν κατά πολύ τα 21 δισ. ευρώ.

Η τουριστική κίνηση παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Το 1ο εξάμηνο του έτους πετύχαμε σημαντική άνοδο 19,1% των επισκεπτών από το εξωτερικό και ιδιαίτερα τη χειμερινή περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2018 για πρώτη φορά οι διεθνείς αφίξεις ξεπέρασαν τα 1,8 εκατ. επισκέπτες.

Ακόμη, πιο δυναμικά κινήθηκαν οι μήνες Οκτώβριος (+15,6%) και Νοέμβριος (+17,1%), όπου η στρατηγική επιμήκυνσης της θερινής περιόδου απέδωσε εξαιρετικά αποτελέσματα, καταρρίπτοντας κάθε ιστορικό προηγούμενο.

To 2018 ήταν χρονιά-ορόσημο για τον ελληνικό τουρισμό. Καταφέραμε να κεφαλαιοποιήσουμε την υψηλή ζήτηση που δημιουργήσαμε την τελευταία τετραετία με την πολιτική μας και να διασφαλίσουμε για πρώτη φορά την επίτευξη του στρατηγικού μας στόχου για τουρισμό 365 ημέρες τον χρόνο στην Ελλάδα.

2. Ποια είναι τα μηνύματα για τη νέα τουριστική χρονιά;

Τα πρώτα μηνύματα από όλες τις κύριες αγορές είναι θετικά. H ζήτηση είναι για μία ακόμη χρονιά ισχυρή και η Ελλάδα συγκαταλέγεται στους πλέον περιζήτητους προορισμούς για διακοπές το 2019.

Επιδιώκουμε με νέες στρατηγικές συνεργασίες να ενισχύσουμε τη θετική αυτή δυναμική που χτίσαμε. Οι προκρατήσεις έχουν ξεκινήσει ανοδικά από τις βασικές μας αγορές, αλλά και από νέες αγορές (Ινδία, Κίνα, Κορέα, Αραβικές χώρες κα), το άνοιγμα των οποίων θέσαμε σε προτεραιότητα τα προηγούμενα χρόνια.

Έχουμε προχωρήσει σε νέες συμφωνίες με κορυφαίους ταξιδιωτικούς ομίλους και αεροπορικές εταιρείες και έχουμε εξασφαλίσει τη διεύρυνση των προγραμμάτων τους σε περισσότερους προορισμούς της χώρας και για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από ποτέ άλλοτε.

Ο ΕΟΤ, ο εθνικός φορέας για την προβολή και προώθηση της Ελλάδας διεθνώς, είναι έτοιμος όσο ποτέ με νέα προγράμματα συνδιαφήμισης και διαφήμισης και πολύ δυναμική παρουσία σε εκθέσεις το 2019.

3. Σας φοβίζει η άνοδος των ανταγωνιστριών χωρών το 2019;

Η αντίληψη ότι η Ελλάδα επωφελείται τουριστικά από τα προβλήματα των γειτονικών της χωρών είναι εντελώς εσφαλμένη. Ο τουρισμός είναι ένας κλάδος που αναπτύσσεται πολύ δυναμικά και μπορεί να αποδώσει περισσότερα οφέλη στην οικονομία μίας χώρας, όταν υπάρχει σταθερότητα και ασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή.

Απόδειξη των παραπάνω ήταν η φετινή χρονιά. Το 2018 παρότι οι γειτονικοί προορισμοί – που αντιμετώπισαν σημαντική τουριστική μείωση τα προηγούμενα χρόνια- ανέκαμψαν πλήρως, η διεθνής τουριστική ζήτηση για την Ελλάδα ήταν πιο ισχυρή από ποτέ, με κατακόρυφη αύξηση αφίξεων και εσόδων, την υψηλότερη των τελευταίων ετών. Και πολύ περισσότερο στον εξαιρετικά ευαίσθητο τομέα της κρουαζιέρας, όπου η αποκατάσταση του κλίματος ασφάλειας στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου ενισχύει το σχεδιασμό μας για τη δημιουργία κοινών προγραμμάτων κρουαζιέρας με γειτονικές χώρες και την προσέλκυση κορυφαίων ομίλων της παγκόσμιας αγοράς κρουαζιέρας. Το 2019 αναμένεται να καταρρίψουμε ένα ακόμη ρεκόρ για την ελληνική κρουαζιέρα σε επιβάτες, διανυκτερεύσεις και κρουαζιερόπλοια.

Πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ότι δε στοχεύουμε στο ίδιο ταξιδιωτικό κοινό που απευθύνονται οι γειτονικές μας χώρες, ούτε επιδιώκουμε να αντλήσουμε μερίδια από τις κατηγορίες επισκεπτών που επιλέγουν φθηνότερους προορισμούς. Αντιθέτως, δίνουμε έμφαση σε επισκέπτες υψηλού εισοδηματικού προφίλ.

Η στρατηγική μας στόχο έχει να ισχυροποιήσουμε τη διεθνή μας θέση στην παγκόσμια τουριστική αγορά, ανεξάρτητα από τις γεωπολιτικές και οποιεσδήποτε άλλες καταστάσεις, και να δημιουργήσουμε μακροπρόθεσμα οφέλη, επενδύοντας στην υψηλή ποιότητα και στα ανταγωνιστικά τουριστικά πλεονεκτήματα της πατρίδας μας. Στην προσπάθεια αυτή θέλουμε δίπλα μας τις περιφέρειες, όλους τους παραγωγικούς φορείς και τον ιδιωτικό τομέα, με χρήσιμες και εποικοδομητικές προτάσεις ώστε να ενισχύσουν την επιτυχία του ελληνικού τουρισμού τα επόμενα χρόνια.

4. Στο επενδυτικό μέτωπο το 2018 έκλεισε με θετικό πρόσημο. Για το 2019 τι εκτιμήσεις έχετε;

Η φετινή επενδυτική «έκρηξη» στον τουρισμό αναμένεται να συνεχιστεί ακόμη πιο έντονα το 2019, και πολύ περισσότερο τα επόμενα χρόνια. Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι που με την πρωτόγνωρη τουριστική ανάπτυξη των προηγουμένων ετών που πετύχαμε, κινητοποιήσαμε σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον. Δημιουργήσαμε το πλαίσιο για την προσέλκυση νέων επενδύσεων υψηλής προστιθέμενης αξίας, για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στο άμεσο μέλλον στις νέες ανάγκες που έχει δημιουργήσει η ολοένα και αυξανόμενη τουριστική κίνηση.

Την τελευταία τριετία υποβλήθηκαν περισσότερα από 350 μεγάλα επενδυτικά σχέδια στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Τουρισμού για επεκτάσεις ξενοδοχείων, δημιουργία νέων μονάδων και λειτουργία ειδικών τουριστικών υποδομών. Ενώ, συνολικά προστέθηκαν σχεδόν 50 χιλιάδες νέες κλίνες σε ξενοδοχεία υψηλών κατηγοριών 4-5 αστέρων από το 2015 έως σήμερα.

Αξίζει να τονίσουμε ότι επί των ημερών μας, σε εφαρμογή του νόμου περί τουριστικών λιμένων, για πρώτη φορά εκδόθηκαν Προεδρικά Διατάγματα για την έγκριση χωροθέτησης μαρινών μεγάλου μεγέθους και πλέον έχει ανοίξει ο δρόμος για την αξιοποίηση μεγάλων τουριστικών λιμένων και την περαιτέρω ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού.

5. Εκτός από τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις που προωθείτε, τι μέτρα έχει λάβει το υπουργείο για τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στον τουρισμό;

Η κυβέρνησή μας είναι η πρώτη που αναγνώρισε την αξία του τουρισμού συνολικά για την οικονομία και την κοινωνία, δώσαμε έμφαση στη στήριξη της μικρής και μεσαίας επιχειρηματικότητας που αποτελεί τη βάση της ελληνικής οικονομίας.

Σε άμεση συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομίας & Ανάπτυξης σχεδιάσαμε και προκηρύξαμε μέσω του ΕΠΑνΕΚ δύο προγράμματα ενίσχυσης των μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων, των υφιστάμενων για τη δυνατότητα εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης τους, αλλά και για την ίδρυση νέων μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων.

Στην παρούσα φάση ολοκληρώνεται η διαδικασία αξιολόγησης του προγράμματος για την ίδρυση νέων επιχειρήσεων, το οποίο πρέπει να σημειώσουμε ότι είχε πρωτοφανή ζήτηση με περισσότερες από 7 χιλιάδες προτάσεις. Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να ευχαριστήσω τον αρμόδιο υφυπουργό Στάθη Γιαννακίδη, που ανταποκρίθηκε στο αίτημά μας για διεύρυνση του αριθμού των δικαιούχων και εξασφάλισε τον τετραπλασιασμό του προϋπολογισμού του προγράμματος από 110 εκατ. ευρώ αρχικά, στα 400 εκατ. ευρώ. Έτσι ώστε να δοθεί η δυνατότητα σε περισσότερα επενδυτικά σχέδια να ενταχθούν και να προχωρήσουν περισσότερες τουριστικές επενδύσεις μικρού και μεσαίου μεγέθους τα επόμενα χρόνια σε όλες τις περιοχές της Ελλάδας.

6. Πώς απαντάτε στις φωνές που κάνουν λόγο για τη διαχείριση των προορισμών και όχι τόσο για την ανάγκη προβολής τους πλέον;

Από την πρώτη στιγμή σχεδιάσαμε και εφαρμόσαμε ενιαία πολιτική για τον τουρισμό σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο. Θέσαμε στρατηγική προτεραιότητα τη βιώσιμη και ισόρροπη τουριστική ανάπτυξη – θέσεις που υποστηρίζουμε και προωθούμε μέχρι σήμερα στα παγκόσμια κέντρα αποφάσεων για τον τουρισμό – και δημιουργήσαμε νέους ορίζοντες για την εγχώρια τουριστική αγορά, με ένα νέο στόχο να την καταστήσουμε κορυφαίο προορισμό για τουρισμό 365 ημέρες τον χρόνο.

Αξιοποιήσαμε όλα τα εργαλεία που είχαμε στη διάθεσή μας μέσω του ΕΟΤ, για τη δυναμική προώθηση και προβολή της πατρίδας μας διεθνώς. Επιδίωξή μας είναι να αναδειχθούν εκτός από τους δημοφιλείς προορισμούς της χώρας και οι νέοι ανερχόμενοι, όπως επίσης και οι θεματικές ταξιδιωτικές εμπειρίες που προσφέρουν όλο τον χρόνο, ώστε να προσελκύσουμε μεγαλύτερο τουριστικό ρεύμα, το οποίο θα διαχέεται ισόρροπα χρονικά και γεωγραφικά, σε όλη την Ελλάδα.

Είναι σταθερή μας θέση ότι ένας προορισμός οφείλει να ικανοποιεί τόσο τις απαιτήσεις των επισκεπτών, ώστε να θέλουν να τον επισκεφτούν ξανά, όσο τις ανάγκες των κατοίκων, αφού ο τουρισμός μπορεί να συμβάλλει στην ουσιαστική ενίσχυση του βιοτικού τους επιπέδου.

Το πρωτόγνωρο τουριστικό άλμα που πετύχαμε, αποτυπώνεται όχι μόνο στα αποτελέσματα των τουριστικών επιχειρήσεων, που αύξησαν σημαντικά τον κύκλο εργασιών τους και την κερδοφορία τους, αλλά και σε μία σειρά άλλων παραγωγικών κλάδων που συνδέονται άμεσα ή έμμεσα από τον τουρισμό όπως η εστίαση, τα τρόφιμα, οι μεταφορές, το εμπόριο, οι κατασκευές και η αγορά ακινήτων.

Ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι καθοριστικός, λόγω αρμοδιότητας οφείλουν να γνωρίζουν τις ανάγκες στη διαχείριση των απορριμμάτων, την επάρκεια ηλεκτροδότησης και ύδρευσης τις περιόδους αιχμής, αλλά και τις ανάγκες της ίδιας της τοπικής κοινωνίας, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στην αυξημένη τουριστική ζήτηση. Ταυτόχρονα είναι πολύ σημαντική και απαραίτητη η συμβολή του ιδιωτικού τομέα, ώστε να εξασφαλιστεί ότι οι επισκέπτες μας θα απολαμβάνουν υψηλού επιπέδου και ποιοτικές υπηρεσίες.

Ο τουρισμός είναι κινητήρια δύναμη για την ελληνική οικονομία και οφείλουμε να συνεχίσουμε όλοι μαζί ενωμένοι δημόσιος και ιδιωτικός τομέας προκειμένου να αναβαθμίσουμε ακόμη περισσότερο τη συνολική ταξιδιωτική εμπειρία 365 ημέρες τον χρόνο προς όφελος όχι μόνο των επισκεπτών μας, αλλά και των ίδιων των Ελλήνων, και να διαχυθούν τα οικονομικά οφέλη της τουριστικής ανάπτυξης στις τοπικές κοινωνίες και να δημιουργηθούν περισσότερες επιχειρήσεις και νέες θέσεις εργασίας.

7. Ποιες οι προκλήσεις της πολιτικής ηγεσίας του τουρισμού για τη νέα περίοδο;

Κεντρικός μας στόχος είναι να διατηρήσουμε τον υψηλό ρυθμό ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού για πέμπτη συνεχή χρονιά, και το 2019. Είναι η χρονιά που θέτουμε σε εφαρμογή το νέο αναπτυξιακό μας σχέδιο για τον τουρισμό που καταρτίσαμε και έχει συμπεριληφθεί στην εθνική αναπτυξιακή στρατηγική της κυβέρνησης. Πετύχαμε τουριστική δραστηριότητα 365 ημέρες τον χρόνο σε ώριμους προορισμούς, και επιδιώκουμε να την επεκτείνουμε σε λιγότερο ανεπτυγμένες τουριστικά περιοχές, ενθαρρύνοντας νέες επενδύσεις.

Σε αυτό το πλαίσιο το 2019 έχουμε θέση στρατηγική μας προτεραιότητα τον ψηφιακό μετασχηματισμό και την εφαρμογή της καινοτομίας στον ελληνικό τουρισμό. Μία μεγάλη πρόκληση για τον τουρισμό σε παγκόσμιο επίπεδο. Μόνο μέσα από την εφαρμογή της καινοτομίας και την προώθηση των νέων τεχνολογιών μπορούμε να εξασφαλίσουμε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης για τον ελληνικό τουρισμό τα επόμενα χρόνια με βιώσιμο και υπεύθυνο τρόπο.

Επιπλέον, επενδύουμε ακόμη πιο δυναμικά στη συνολική αναβάθμιση της δημόσιας τουριστικής εκπαίδευσης, με ένα νέο ολοκληρωμένο νομοθετικό πλαίσιο που θα κατατεθεί το προσεχές διάστημα προς ψήφιση στη Βουλή και επιλύει οριστικά όλες τις παθογένειες και τις ελλείψεις που κληρονομήσαμε από τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Δεδομένου ότι υπάρχει τα τελευταία χρόνια κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης για σπουδές σε τουριστικά επαγγέλματα, λόγω της μεγάλης ανόδου του τουρισμού που πετύχαμε, ενισχύουμε το ρόλο και το έργο των Ανώτερων Σχολών Τουρισμού ΑΣΤΕ Ρόδου και Κρήτης και των 8 Δ.ΙΕΚ Τουρισμού και προχωράμε στο άνοιγμα και της Σχολή Ξεναγών της Θεσσαλονίκης, μετά από εκείνης της Αθήνας.

Η διαρκής και υψηλού επιπέδου κατάρτιση του στελεχιακού δυναμικού του ελληνικού τουρισμού είναι στρατηγικός πυλώνας της τουριστικής μας πολιτικής. Το ανθρώπινο κεφάλαιο προσδίδει προστιθέμενη αξία στο τουριστικό μας προϊόν και κυρίως αντιπροσωπεύει το σύγχρονο πρόσωπο της φιλόξενης και αυθεντικής Ελλάδας.

8. Πιστεύετε ότι ο νέος νόμος για τον θεματικό τουρισμού θα ενισχύσει την τουριστική δραστηριότητα και θα επιλύσει χρόνια ζητήματα του κλάδου;

Μετά την ψήφιση του νέου νόμου για τον θεματικό τουρισμό, εισάγεται για πρώτη φορά στην ελληνική νομοθεσία ένα ολοκληρωμένο και καινοτόμο πλαίσιο ανάπτυξης όλων των ειδικών μορφών τουρισμού. Ανοίγονται πλέον νέοι ορίζοντες για την τουριστική ανάπτυξη της Ελλάδας και ενισχύεται η θέση της χώρας μας στην απαιτητική και διαρκώς εξελισσόμενη παγκόσμια τουριστική αγορά.

Ρυθμίσαμε μία νέα και δυναμικά αναπτυσσόμενη αγορά τουριστικών υπηρεσιών. Εντάσσουμε νέες επαγγελματικές δραστηριότητες για πρώτη φορά με διακριτό ΚΑΔ, όπως αυτές των αθλημάτων αναψυχής και των δραστηριοτήτων υπαίθρου και διευρύνεται το αντικείμενο των υπαρχόντων.

Το νέο θεσμικό πλαίσιο βάζει τις βάσεις για την προσέλκυση νέων επενδύσεων και την επίτευξη χρηματοδοτήσεων από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους και συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα (ΕΣΠΑ, Αναπτυξιακός Νόμος κα) στον τομέα του θεματικού τουρισμού, καθώς κωδικοποιούνται και απλουστεύονται πλέον δυσλειτουργικές και γραφειοκρατικές αδειοδοτικές διαδικασίες για την έγκαιρη εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων σε Υπηρεσίες Μιας Στάσης (One Stop Shop).

Συγκεκριμένα, εξαλείφονται παρωχημένες ρυθμίσεις στους γενικούς όρους και προϋποθέσεις αδειοδότησης των ξενοδοχείων, των τουριστικών επιχειρήσεων και ευρύτερα των δραστηριοτήτων που διέπονται από την τουριστική νομοθεσία. Ρυθμίζεται το προπληρωμένο οργανωμένο ταξίδι που πραγματοποιείται από τα τουριστικά γραφεία. Και ενισχύεται συνολικά η αποτελεσματικότητα των διοικητικών υπηρεσιών τουρισμού, που είναι αρμόδιες για την αδειοδότηση, την εποπτεία και τον έλεγχο των τουριστικών επιχειρήσεων.

Με τις διατάξεις που εισάγει ο νέος Νόμος αξιοποιούνται τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα κάθε περιοχής, τονώνεται η επιχειρηματικότητα, δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας και επωφελούνται οι τοπικές κοινωνίες, προκειμένου ο τουρισμός να αποτελέσει μία ισχυρή προοπτική για τις νέες και τους νέους της πατρίδας μας για την επαγγελματική τους αποκατάσταση και το μέλλον τους.

αναδημοσίευση απο ΑΠΕ