Έλενα Κουντουρά: Ζητούμε δικλείδες ασφαλείας στη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης από τον χρηματοοικονομικό τομέα

8063

Δικλείδες ασφαλείας που θα αποτρέπουν την ανεξέλεγκτη σε βάρος των καταναλωτών χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στον χρηματοοικονομικό τομέα, ζήτησε η Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία Έλενα Κουντουρά σε παρέμβασή της σε κοινή συνεδρίαση των Επιτροπών Τεχνητής Νοημοσύνης (AIDA) και Οικονομικών Υποθέσεων (ECON) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

ELENA KOUNTOURA MEP

Στη συνεδρίαση συμμετείχαν εκπρόσωποι ευρωπαϊκών χρηματοπιστωτικών ρυθμιστικών φορέων, του επιχειρηματικού κόσμου, οργανισμών καταναλωτών και της κοινωνίας των πολιτών.

Στην πρώτη της παρέμβαση, η Έλενα Κουντουρά τόνισε τη σημασία της ανθρώπινης επίβλεψης εφαρμογών Τεχνητής Νοημοσύνης.

Κατήγγειλε μάλιστα την πρακτική ορισμένων τραπεζών και ασφαλιστικών εταιριών που προβλέπουν τις αγοραστικές τάσεις και σχεδιάζουν το μάρκετινγκ με βάση τα δεδομένα συμπεριφοράς που συλλέγουν βάσει των καθημερινών καταναλωτικών συνηθειών των πελατών τους.

Ενώ ανέδειξε και τον κίνδυνο στοχοποίησης καταναλωτών όσον αφορά την αγορά υπηρεσιών και προϊόντων όπως δάνεια και πιστωτικές κάρτες, αλλά και έκθεσής τους σε υψηλότερες τιμές ασφάλισης, μέσα από εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης.

Απαντώντας στα ζητήματα που έθεσε η  Έλενα Κουντουρά, ο επικεφαλής του Τμήματος Ψηφιακών Χρηματοοικονομικών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Jan Ceyssens, δήλωσε ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν πότε συνομιλούν με έναν αλγόριθμο και πότε με έναν άνθρωπο, και χαρακτήρισε απαραίτητη την ανθρώπινη επίβλεψη, ειδικά στα υψηλότερα επίπεδα διοίκησης χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων.  Ενώ και η επικεφαλής  της Ομάδας Καινοτομίας και Προϊόντων, του τμήματος Ανάλυσης Κινδύνου και Οικονομικών της Ευρωπαϊκής Αρχής Κινητών Αξιών και Αγορών, Claudia Guagliano συμπλήρωσε ότι η διαφάνεια είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την προστασία των καταναλωτών και ότι η έλλειψή της αντιβαίνει στους υπάρχοντες κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στην δεύτερη παρέμβασή της, η Έλενα  Κουντουρά αναφέρθηκε στον άνισο ανταγωνισμό  που αντιμετωπίζουν οι μικρότερες και νεοφυείς επιχειρήσεις έναντι των εδραιωμένων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων όσον αφορά την πρόσβαση και κατοχή μαζικών δεδομένων (big data) που χρησιμοποιούνται για τις στρατηγικές προώθησης των προϊόντων και υπηρεσιών τους στο καταναλωτικό κοινό. Σημείωσε μάλιστα ότι «παρά το ανταγωνιστικό τους μειονέκτημα, οι νεοφυείς εταιρίες συχνά προσφέρουν πολύ πιο καινοτόμα προϊόντα απ’ ότι οι εδραιωμένοι ανταγωνιστές τους».

Επίσης αναφέρθηκε στην είσοδο στον χρηματοοικονομικό τομέα των μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών, γνωστών ως Big Tech, και στον αντίκτυπο που έχει στους καταναλωτές, όσον αφορά την ποιότητα και την ασφάλεια των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών που αγοράζουν.

Ο επικεφαλής της ομάδας Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Καταναλωτών,  Jasper De Meyer, συμφώνησε με την Έλενα Κουντουρά ότι η είσοδος των Big Tech μπορεί να δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα για τους καταναλωτές, καθώς αυτές οι εταιρίες συλλέγουν εκτενή δεδομένα από τους χρήστες και τα χρησιμοποιούν με τρόπους, που συχνά παραβαίνουν τον Γενικό Κανονισμό Προσωπικών Δεδομένων και άλλους ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Υπογράμμισε ότι αυτό είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο, καθώς αφορά χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες  που είναι απόλυτα απαραίτητες για τους καταναλωτές. Και σημείωσε την ανάγκη ύπαρξης ενός πλαισίου, όπου θα απαιτείται η ρητή συναίνεση των καταναλωτών στη χρήση των προσωπικών τους δεδομένων για χρηματοοικονομικές υπηρεσίες και ταυτόχρονα  θα περιορίζεται το είδος των δεδομένων που θα επιτρέπεται να συλλέγουν οι εταιρίες παροχής χρηματοοικονομικών υπηρεσιών.